fredag 13 juli 2012

Torkade jordgubbar

Ni som följer mig på Facebook vet att jag misslyckades första försöket med torkning av jordgubbarna.
Jag gjorde dessa fel:
  •  Delade i för tunna bitar
  •  Hade för mycket  jordgubbar på plåten
  •  Rörde inte om
  •  Lät dem inte lufttorka någon dag
Men det är tur att man lär sig av sina misstag omgång nr två gjorde jag så här:

  • Delade jordgubbarna i mindre delar men inte för små
  • Lät dem lufttorka på bakplåtspapper två dygn
  • Stoppade in dem i ugnen på 50° på bara undervärme ca 6-8 timmar i mitten av ugnen. 
  • En trägaffel satte jag vid ugnsluckan så att den fuktiga luften kom ut.
  • Rörde om mellan varven
  • Lät de sedan ligga kvar ett dygn på plåten och lufttorka.

Kan varmt rekommendera en bok om att Torka mat  med Eric Tornblad om man vill lära sig mer.
Kommer att göra fler mat torkprojekt framöver. Jag har en dröm att få åka till Abisko och Kebnekaise och vandra, men det dröjer nog några år innan det blir dags.
Min tanke är att jag ska kunna torka mycket av min mat till dess.
Ha det gott

21 kommentarer:

  1. va tråkigt att de blev misslyckat första gången,men härligt att du försökte igen och lyckades.de är så himla gott och nyttigt godis dessutom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var tråkigt trodde att det var lättare än det var. Det var ju egentligen inte så svårt bara att man behövde tänka på lite små saker för att lyckas :)

      Radera
  2. Det måste jag försöka göra också, tack för tipsen! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det hoppas du lyckas första gången :)

      Radera
  3. Bra tips då jag tänkte testa på att torka jordgubbar!

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att det lyckades andra gången! Det måste jag prova!!

    SvaraRadera
  5. vad smart, detta måste jag testa :)
    önskar dig en underbar helg! kram

    SvaraRadera
  6. Låter spännande och bra att du lyckades vid andra försöket, skam den som ger sig! Är det i müsli du använder de i sedan? Som sagt spännande...

    SvaraRadera
  7. Oh, jag älskar torkade bär, men har aldrig gjort det själv - känns liksom inte riktigt värt besväret ;) Men det vore ändå kul att testa, och en helt annan känsla att äta dem sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite jobb innan man förstår hur man ska göra, men annars sköter det sig självt :)

      Radera
  8. Jag torkar också en hel del mat då jag tycker att det är ett så bra sätt att konservera många råvaror. Precis som du har jag också fått lära mig den "hårda vägen" vilka metoder som fungerar bäst, men jag ska nog hålla ögonen efter den där boken för jag vill lära mig mycket mer! =)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  9. Låter spännande och gott men det skulle vara kul med lite tips på hur du sedan använder de torkade jordgubbarna. Spännande vandringsprojekt som du planerar.

    SvaraRadera
  10. Köp boken! Där står det mesta vet jag som läst den! Matz Svensson

    SvaraRadera