lördag 8 december 2012

Lingonpannacotta


För ett tag sedan bjöd jag några vänner på denna smarriga dessert.
Inspiration kommer från Jennysmatblogg , men här kommer min variant.

Lingonpannacotta
4 dl grädde
1/2 dl strösocker
1/2-1 tsk vaniljpulver
2 gelatinblad
1 dl lingon
(Spara några till garnering )

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i cirka fem minuter.
Häll i grädde, socker och vaniljpulver i en kastrull
Låt koka upp på svag värme,smaka av så att du får den vaniljsmak du vill ha.
Ta bort kastrullen från värmen och vispa ner gelatinbladen tills de löst sig helt.
Häll i lingonen och mixa med stavmixer
Häll upp i serveringsskålar.
Låt stå kallt i minst 3 timmar innan servering.

20 kommentarer:

  1. åh vilken underbar bild,och ser ju smarrigt ut

    SvaraRadera
  2. Mmm det är gott, jag gjorde sån för ett tag sen, smarrigt!!
    Trevlig 2a advent!
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Riktigt fint att servera i så vackra koppar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är kopparna söta det är mina föräldrars bröllopspresent, de står oftast bara i skåpet och dammar :)

      Radera
  4. Bilden du tagit är jättefin. Har aldrig gjort pannacotta med lingonsmak, det ser gott ut och jag instämmer i att kopparna är så tjusiga!

    SvaraRadera
  5. åhhh vad gott gahhhhhhh : ) vill ha : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Låter riktigt läckert och ser fantastiskt ut, snacka om pricken över i efter måltiden :-)

    SvaraRadera
  7. Pannacotta är alltid gott! Lingonpannacott har jag aldrig provat men det låter jättemumsigt.

    SvaraRadera
  8. Ärligt talat! Det är jättelängesen jag gjorde pannacotta. Min favoritdessert. Får nog bli i julhelgen. Med lingon. Eller kanske saffran?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med saffran är nog smarrigt oxå, med lingon blir den lite syrlig:)

      Radera
  9. Jättesöta koppar! Jag serverar nog julgröten på liknande sätt i år - eftersom den serveras efter stort julbord. Gissar att det kommer att vara viss mättnadskänsla..

    SvaraRadera