söndag 13 mars 2011

Tiramisu


Äntligen har jag gjort denna underbara Italienska delikatess. Jag har blivit bjuden på den någon gång förut, men inte riktigt fastnat för den. Då den oftast varit för blöt och det tycker jag blir läskigt.
Men när vi i somras var i Kroatien så beställde jag och dottern in en Tiramisú och det var det godaste jag ätit på länge. Sedan dess har jag försökt att hitta receptet som mest kan likna det vi åt och jag har faktiskt lyckats. Vill du läsa om vår resa i Kroatien läs här...
Det här är njutning.
Detta recept kommer från Paolo Roberto

Att tänka på är:
Att Amaretto kan vara en beställningsvara så beställ i tid
. Gör gärna Tiramisú i god tid smakar bäst om den får stå och gotta till sig lite ett par timmar eller allra bäst kvällen innan.

Tiramisú
Antal portioner: 8
Ingredienser:

2 dl vispgrädde
4 st äggulor
0.75 dl strösocker
500g mascarpone
200 g savoardikex
5 msk starkt kaffe
2 msk amaretto (likör)
1 msk kakaopulver

Gör så här

1. Vispa grädde och 1 matsked socker till ett hårt skum.

2. Vispa äggulor och resten av sockret till en krämig smet.

3. Tillsätt mascarpone och grädde, lite i taget, och vispa till en fluffig kräm.

4. Blanda starkt kaffe och amaretto i en skål.

5. Lägg savoardikex i botten på en avlång eller fyrkantig form.

6. Ta med en liten sked av kaffe- och likörblandningen och droppa lite av blandningen över kexen. Droppa försiktigt, kexen suger snabbt åt sig blandningen, de ska inte bli genomblöta, utan bara få en lätt smak av kaffe och amaretto.

7. Bred ett lager av mascarponekräm över kexen, varva därefter kex och kräm, avsluta med ett lager kräm.

8. Låt stå i kylskåp i minst en timme. Desserten kan förberedas dagen innan servering.

9. Sikta över kakao när desserten ska serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar