torsdag 5 juli 2012

Somrig sallad och köttfärs - kebab


Idag har vi frossat i jordgubbar både på självplockningsstället och hemma.Vi kom hem med 10kg jordgubbar som vi nu har rensat och som sedan har hamnat in i frys, kylskåp och ugn.
Frysen: Till framtida projekt
Kylen: Till morgon dagens test av ett recept
Ugnen: Torkar jordgubbar för första gången om det blir bra återkommer jag med ett inlägg.

Nu när sommaren har kommit så passar de här recepten riktigt bra

 Somrig sallad
1 liter blandad sallad gärna med spenat
1 förp stora vita bönor (eller hemkokta)
1 avokado
1 näve kokta haricots verds
  kokta gröna sparrisar
1/2 liter jordgubbar (dela i mindre bitar)
100g fetaost (dela i mindre bitar)
1/2 dl färska dadlar (ta bort kärnan och hacka dadeln i mindre bitar)

Dressing
1msk dadelbalsamvinäger (eller annan som ni har hemma)
3 msk rapsolja
örtsalt t.ex trocomare
Ringla dressingen över salladen innan servering

Köttfärs - kebab (recept från Arla köket nr4 2003)
400g nötfärs
1 gul lök
1 tsk salt
1krm svartpeppar
1 tsk mald spiskummin
1 msk potatismjöl
1 dl mjölk
smör
Hacka löken
Blanda köttfärs, salt, peppar, spiskummin, potatismjöl och mjölk.
Forma till 8 st avlånga kebaber
Stek dem i smör och servera med salladen och en kall sås.
  
Kall sås
Turkisk yoghurt
Pressadvitlök
salt
peppar

I går cyklade vi till Gustavsviks Äventyrsgolf en riktigt match blev det mellan maken, dottern och mig. Det slutade med att jag vann med 1 poäng och fick bjuda på glass :)
Gustavsviks Äventyrsgolf  i Örebro är väl värt ett besök om man är i närheten.
Ha det gott i sommarvärmen :)


12 kommentarer:

  1. Underbart att jordgubbsfrossa! Ser fram emot vad du hittar på med dina jordgubbar och om fantasin tryter så vet du vart du ska kika in ;)

    Tycker dina bilder här på bloggen är jättefina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amy
      De finaste bilderna tar min make de som är lite ojämna i kvalitén är jag :)
      Ett av dina recept ska jag göra i dag och det är rabarbersorben :)

      Radera
  2. Vilken härlig sallad!! Köttfärskebab är oxå gott!!

    SvaraRadera
  3. Härligt med så mycket jordgubbar. De torkade får du verkligen återkomma med. Önskar att jag hade lite större frys. Mycket man vill ha i den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testar för fullt att lyckas torka de godingarna. Första försöket misslyckades :)Återkommer när det funkar bra :)

      Radera
  4. Mums så härligt med jordgubbar! Självplock får jag nog hoppa över i år, så svårt att hitta här i Sthlmstrakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har minskat rejält med självplockningsställen, men det går ju att handla oxå man behöver ju inte plocka själv även om det är mysigt.
      Ha det bra :)

      Radera
  5. Härlig sommarmat! Ja, det gäller att frossa i jordgubbarna så länge de finns och bunkra upp för framtida sug. Att ha jordgubbar i sallad är grymt gott. Testa ihop med ädelost!
    Torka jordgubbar har jag också funderat på för det är ju kanon att ha i hemgjord müsli. Jag har testat att torka äpple och trattkantareller i ugn. Blir inte lika bra som torkat i rum, men funkar.

    SvaraRadera
  6. åå vill oxå åka å plocka egna gubbar, aldrig gjort det innan..måste kolla upp ett ställe :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mysigt hoppas du hittar ett bra ställe :)

      Radera