lördag 1 september 2012

Gott och Blandat

Vilken härlig dag, när jag i åkte hemifrån i morse trodde jag att det skulle bli kallt att jobba på orienteringstävlingen hade packat ner extra tröja och både vantar och mössa :)
Nu är jag ganska trött för jag gick upp med tuppen i morse och det blev sent igår när jag firade en arbetskamrat som fyllt 40år. Vi bjöd henne på Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog som ligger vackert vid sjön Hjälmaren.
Maten jag valde var: Frasig fiskbiff med smak av Västerbottensost och citron och pepparrotscréme.
Den var god, men jag hade velat haft lite mer smak av osten och pepparrotscrémen.
Ska nog försöka att göra någon variant av denna rätt någon dag :)

Ni som följer mig på facebook vet att jag varit på några äventyr de senaste helgerna.


För två veckor sedan åkte vi till lilla gulliga Madicken staden Söderköping och besökte glasscaféet Smultronstället. Det är en sådan utflykt vi försöker göra varje sommar och med oss hade vi min kusin och hans familj. Sedan tillbringade vi dagen i Norrköping där de hade Augustifesten.

Vi tittade bl.a på när de visade smakprov från musikalen Familjen Addams som kommer spelas på Östgötateatern. Det slutade med att vi köpte biljetter till en föreställning i oktober ska bli så roligt att se:)

Förra helgen var jag för första gången och fiskade kräftor. Direkt efter jobbet så packade vi bilen med matvaror, tält m,m och åkte mot Vättern. Vi blev upphämtade av en vän med båt och sedan gjorde vi oss hemmastadda på ön som våra vänner hade sett ut.


När tältet var på plats så gjorde vi ordning vår mat som var hajkbomber.
Jag hade förberett köttfärsröran och kokat potatis dagen innan.
Köttfärsröra
400g nötfärs
1 st chili (hackad)
1 gul lök (hackad)
tacokrydda (recept på egen blandning se här)
pressad vitlök
lite vatten
Stek köttfärsen ihop med alla ingredienser

 

Hajkbomb
Folie
Köttfärsröra
champinjoner
paprika
fetaost
koktpotatis
smör
Lägg i det du vill ha i folie och lägg på grillgallret.

På morgonen därpå kokades sedan kräftorna över öppen eld.


När det var klart åkte vi hemåt och vilade en stund innan det vad dags att ha kräftskiva.
Det var ett trött gäng som sedan träffades, men vi hade riktigt roligt och trevligt.
Vad åt vi då mer än kräftor? Många goda saker bl.a västerbottenpaj med kantareller, rödbetor som var blandade med ost, sallad m,m
Vi bidrog med en kallsås som man kunde dippa kräftorna i eller ha till grillade vildsvinsfilé som vi tagit med.

Kallsås
Crème freache
Tigersauce
salt
paprikapulver

Marinad (till vildsvinsfilé)
rapsolja
soya
honung
lök (hackad)
vitlök (hackad)
flingsalt
balsamvinäger
tigersauce
6 st torkade svartvinbärsblad

Nu blir att laga lite kvällsmat det blir Grekiska järpar med tzatziki.
Sedan blir det soffhäng:)

8 kommentarer:

  1. Du verkar ha gjort en hel del skoj! Sjökrogens rätt blev jag väldigt sugen på nu...

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket kul du hunnit med! Speciellt kräftfisket. Har själv fiskat varje år sen jag var 6-7 år med min pappa :)

    Kul att du gillade detta temat också, alltid kul att se dina bidrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kräftfisket var riktigt spännande speciellt nu när det var första gången :)
      Vad roligt att du tycker om mina bidrag:)

      Radera
  3. Det var en händelserik helg, så många härliga aktiviteter!

    SvaraRadera
  4. Oj vad mycket roligt du har varit ute på!
    Jag hade faktiskt aldrig hört om hajkbomber tidigare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hajkbomber är att man tager vad man vill ha och lägger i paket.Roligt när alla komponerar sin egen måltid :)

      Radera