onsdag 19 september 2012

Lakritsbollar

Jag har varit sugen på att göra något med raw lakritspulvret jag har hemma och i helgen när vi skulle få fika besök så bestämde jag mig för att göra lakritsbollar. Bollarna blev riktigt bra.
Detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak Septembers Tema: Enkelt

Lakritsbollar
1 1/2 dl cashewnötter
1 1/2 dl mandel
1 msk lakritspulver
10-12st färska dadlar
kokosfett ekologiskt (ta 1 msk i taget tills du får önskad konsistens)
1 nypa havssalt

Ta bort kärnorna från dadlarna.
Häll i cashewnötter, mandlar och dadlar i en mixer.
Mixa en liten stund.
Ha i lakritspulvret, havssaltet och kokosfett
Mixa allt tills du får önskad konsistens.
Rulla små bollar och lägg på ett fat och ställ i kylen tills servering.

Raw Lakritspulver är gjort av pressad och mald lakritsrot. Kan användas till vad som helst egentligen, i bakning, strö det över glass. Rålakrits innehåller inget socker.



I söndags tänkte jag att jag skulle överraska ungdomarna och göra lite brunch. Vi har ju lite olika perspektiv på sovmorgon, så det skulle bli deras frukost och makens och min lunch.
Jag tänkte att jag skulle göra kesoplättar som jag sett hos flera bloggvänner (verkar ju enkelt)
Här börjar mitt kaos, det steker fast ser otrevligt ut och är inte alls lätt att steka. 
Jag tänker - jag gör väl vanliga plättar, men oj det finns nästan ingen mjölk (fanns två liter i går kväll)
Skär upp surdegsbrödet jag bakat dagen innan och ska ta fram ost, - men var är osten? (fanns en stor bit i går)
Tar i alla fall fram lite grönsaker och då hittar jag ca100g nötfärs som blev över sedan gårdagen.
Blandar köttfärsen med lite kryddor och brieost (hittade en microbit långt in i kylen) och gör några köttbullar.
Det blev brunch men en liten annorlunda sådan. Tänk när man tror man ska göra något enkelt, så var det inte det och när något börjar krångla så blir det nästan som en kedjereaktion. 
Det roligaste var nog när en nyvaken son säger:
- Men mamma vad är det här för mat?
- Varför är det så få köttbullar? 
- Tillhör hallonen äggröran?
Tur att man kan skratta åt det efteråt:)
Meny:
Trasiga Kesoplättar med hallon (det var gott i alla fall)
Surdegsbröd
Sallad, paprika, tomater och gurka
köttbullar med brieost

Och jag kan tillägga att det var rena kaoset i köket  efteråt inte alls roligt att ta reda på.

18 kommentarer:

  1. Låter som en kaos morgon... men underhållande! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kaos både med matlagning, råvaror och grejer högt och lågt:)

      Radera
  2. Du de där lakritsbollarna alltså... måste jag testa helt enkelt. Bokmärker!

    SvaraRadera
  3. Huga, lakritsbollar låter attans gott!

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott! jag gillar kontrasten mellan salt och sött men har aldrig testat det i chokladbollar. Kul!

    SvaraRadera
  5. Åh, tack för receptet på lakritsbollarna!! Jag köpte lakritspulver häromdagen och nu går jag och äter det "i bare" (så säger man i Småland...) eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med det.

    Höll på att skratta ihjäl mig åt er galna söndagsbrunch också (fast inte på ett elakt sätt förstås). Underbart med lite "real life" beskrivningar av måltider ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du köpt lakritspulver:)
      Vad bra att jag kunde roa dig:) vill visa att allt inte går som man tänk sig ibland :)

      Radera
  6. låter gott men vart köper man lakrispulver? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns bl.a i många hälsokostaffärer och i blad på vissa matvarubutiker :)

      Radera
  7. Ha ha.... Låter som ett härligt kaos i alla fall. Såg nu att du hade delat recept på lakritsbollar. De måste jag också testa efter att jag gjorde mina lakritsfudge här tidigare. Jag ääääälskar lakrits!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha Ha jag har inte gjort brunch sedan dess😉 men nu var det ju en tid sedan så kanske ska testa igen😊 bollarna är i allafall jätte goda

      Radera
  8. Nu vet jag vad jag skall göra med mitt lakritspulver som jag fick i present, tack för tipset :) Jag har också gjort kesoplättar. Jag tror att man måste göra dem små, så att de får plats på stekspaden när man skall vända dem, för de håller inte ihop så bra förrän båda sidorna är stekta. Jag brukar göra bananpannkakor istället av en banan, 2 ägg och vaniljpulver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dessa är goda älskarman lakrits är det himmelriket😊

      Radera