fredag 28 september 2012

Rawfood-tårta

Jag har länge funderat på att göra en rawfood-tårta, men det har inte blivit av förrän nu.
Bestämde mig när Eleonore hade i sin september utmaning temat "kalasgott".
En riktigt lätt tårta att göra, det ända som behövs är lite planering med blötläggning av nötter och torkad frukt.
Kokboken jag hämtat receptet ifrån är en av mina favorit kokböcker "Gå ner i vikt och rena kroppen med Detox" med Ulrika Davidsson.
Har gjort ganska många recept från den boken. Jag har också under två tillfällen följt hennes 14 dagars Detoxkur.


Rawfood-tårta
2 dl hasselnötter
2 dl mandlar
2 dl dadlar
1 dl cashewnötter
2 msk russin
2 msk kakao
1/2 liter frysta bär
Garnering:
Bär eller frukt

Skål 1: Blötlägg hasselnötter, mandlar och dadlar under natten
Skål 2: Blötlägg cashewnötter och russin under natten
Häll av blötläggningsvattnet i från skål 1
Mixa ingredienserna från skål 1 med kakao till en jämn smet.
Tryck ut smeten i en springform och låt den vila i kylskåp i några timmar
Häll av blötläggningsvattnet från skål 2
Mixa bär och ingredienserna från skål 2
Bred smeten över nötbotten.
Garnera tårtan med frukt och bär
Servera



12 kommentarer:

  1. Goda ingredienser så blir säkert gott!

    SvaraRadera
  2. åh ser så gott ut och helt underbart att man håller vikten med dessa gosaker som du bjuder på.

    SvaraRadera
  3. Låter spännande:)
    Kram från victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  4. jag snodde receptet ;) är själv väldigt intresserad av hälsa o denna passar ju perfekt då ! :D

    kram

    SvaraRadera
  5. oj, lite meck, men låter fantastiskt... detta är ju nåt jag kan äta=)) TACK!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så meckigt, men kräver lite planering :)

      Radera
  6. Ser verkligen jättegod ut!! Recept sparas ..
    =)

    SvaraRadera
  7. Kul! :-)
    Jag äter mycket Raw food så bra med fler recept. :-)
    Jag får byta ut kakaon p.g.a. allergi mot carob bara och hoppas att det blir lika bra ändå. ;-)

    SvaraRadera