söndag 23 september 2012

Tips

Vad gör ni denna söndag?
Jag har börjat min dag i tvättstugan och snart åker jag och dottern till klubblokalen för att förbereda en ungdomstävling i orientering. Vår uppgift är att ta hand om markan, så vi kommer först att göra rent termosarna från kaffesmak och avlagringar.
Vi gör så här:
Häll 1tsk bakpulver i termosen och fyll den med kokande vatten.
Låt stå en stund (ca en timma om det är avlagringar) och borsta med en diskborste och skölj ur. 
Vill du bara ha bort kaffesmaken häll i bakpulvret och häll upp halva termosen med kokande vatten skaka och häll ut.
(Häll även blandningen genom locket för att få bort smaken där)

Idag har jag även tagit fram min andra bambutandborste. Tänk jag som var skeptisk till att ha trä i munnen:)
Tyckte det kändes konstigt i början, men vande mig snabbt. För mig som lätt borstar för hårt har denna tandborste hjälpt mig genom att stråna är olika långa så de lätt tränger in i skrymslen och vrår. Känslan blir också en annan när man håller i träskaftet jag håller lösare.
Det bästa är ändå att den är 100% Komposterbar och helt utan plast från topp till strå :)
Visst kändes det märkligt att kunna lägga tandborsten i komposten nästa gång kanske jag ska spara skaftet och använda till blompinne:)
Jag köpte min hos Maryfly

Ett annat bra tips är dessa ekorondeller som dottern och jag testat en tid.
När dottern började att använda  ansiktsrengöring och smink varje dag kändes det som jag hade bomullsrondeller överallt och dyrt blev det och ur miljösynpunkt :(
Läste på nätet om dessa ekorondeller, jag handlade några stycken tänkte det är värt att prova.
Vi är inte besvikna de är riktigt bra det ända problemet är att de är små, så att de lätt gömmer sig i tvättmaskinen( tvättar dem i 60°)
Tillverkade av helt ekologiskt material, bambuvelour, ekobomull, bambufrotté. Handfärgade med giftfria färger. Jag köpte våra på Alvehamn

Ett annat bra tips är dessa hårsnoddar
Från Blax de är gjorda av återvinningsbar plast. De tappar inte sin elasticitet och man kan använda dem om och om igen. Smart!
Jag var lite fundersam först eftersom de inte har den klädda ytan, utan är helt bara i plasten. Så man tror ju att de ska göra ont, men det gör de inte och dessutom sitter de still i tofsen, de halkar inte ur.
Jag har testat på Zumba, spinning, jogging, gympa m.m håret är verkligen på plats.
Jag köpte dem hos eleven

Här är några bra webbbutiker om man intresserad, tandbosten finns hos alla dessa butiker ekorondellerna och hårsnoddarna finns hos några.

Maryfly

Alvehamn

eleven 

loveko

jordklok

Bilderna är lånade från google.

Ha en riktigt bra dag :)

13 kommentarer:

  1. Du är som en livs levande tipsmaskin! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är rolig du :) Många tips ligger och väntar mellan varven och vips så kommer de nästan alla ut på en gång:)

      Radera
  2. Många bra tips! Kanske prova att lägga rondellerna i en tvättpåse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack för tipset,att jag inte tänkt på det :)

      Radera
  3. Tack för alla fina tips! Jag tänkte samma tanke som Mårtenssons, kanske kan tvätta rondellerna i en nätpåse som är till bygel-BH?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra ide den ska jag prova, ibland blir man så låst i tanken tvättpåse= Bh :)

      Radera
  4. Eija säger:
    Vilka supertips! Gillar verkligen ekogrejor :)

    SvaraRadera
  5. Bra tips! I synnerhet den där med rondellerna... ja stoppa de i en tvättpåse så vet du vart de finns :)

    SvaraRadera
  6. Vilka bra tips! Särskilt tandborsten blir jag sugen på att prova!

    SvaraRadera
  7. Nu måste jag titta vidare på länkarna och hoppas att jag hittar bra produkter. Tack för tipsen!

    SvaraRadera