torsdag 4 februari 2010

Kokosfett


Jag köpte för några veckor sedan ekologiskt kokosfett på en hälsokost affär.
Kokosfettet är värmetåligt eftersom den innehåller 90% mättat fett. Den tål 198 grader och oxiderar inte som t.ex smör och olivolja gör när det blir för varmt. Kokosfettet består av laurinsyra som gör att man får en bättre mättnadskänsla. Det har också visat sig att det stärker immunförsvaret. Kokosfettet kan förvaras i rumstemperatur.
Jag har använt det flera gånger i matlagning och jag tycker att det funkar jätte bra. Kan varmt rekommendera att använda. Kokosfettet har ingen smak så du kan woka och steka som du vill.
Jag har också använt fettet att smörja in mina nariga händer och armbågar funkade jätte bra. En burk på hälsokost 400g kostade 55kr.

4 kommentarer:

  1. Naturligt är oöverlägset bäst. Själv använder jag olivolja att smörja in mig i innan jag torkar mig efter duschen. =)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset=)

    SvaraRadera
  3. Kom ihåg bara att köpa kokosfettet i hälsokostaffären där det är helt naturligt. För i affären kan det vara härdat.
    Lycka till
    Milla

    SvaraRadera
  4. Hade mina tankar på det..för ngt säger mig att det naturliga mer finns i hälsokostaffärn än på ICA/Ewa

    SvaraRadera