söndag 28 februari 2010

Smakförstärkare


För fyra år sedan fick jag lära mig lite nya ord. Kemi var inte mitt favorit ämne i skolan. Men när jag var på Tommy Svenssons föreläsning "Den kräsne konsumenten" insåg jag att man bör kunna lite kemi för att veta vad man stoppar i sig för något och hur det påverkar kroppen. Jag vill välja själv vad jag äter för något vill inte bli lurad av industrin bara för att det är godkänt av livsmedelsverket. Mononatriumglutamat E621 var ett nytt ord för mig det är en smakförstärkare som finns bl.a i chips , soppor, buljong, kryddor, färdig rätter. Smakförstärkare används så att kryddor, maträtter m.m smakar mycket och vi lockas att äta mer. Glutaminsyran som man tillsätts ger oss ett nytt smaksinne som kallas "Umami".
Många reagerar på smakförstärkare utan att veta att det beror på maten. Man kan t.ex få migrän, diaree, röda utslag m.m . En del barn kan bli väldigt aktiva svårt att slappna om de får i sig en stor mängd. I många skolor har man aromat och grillkrydda framme och skolelever tar det på sina hårda smörgåsar. Läs mer om smakförstärkare på utbildningscenter.

När jag var och handlade på en Asiatisk affär för ett tag sedan såg jag i en monter stora påsar med smakförstärkare blev helt chockad att det får säljas i så stor mängd i en affär.
Idag när jag veckohandlade så blev jag glatt överraskad jag hittade Kockens grillkrydda utan E621 hoppas att fler företag tar efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar