söndag 28 februari 2016

Indiska lammköttbullar

I januari såg jag ett recept på lammköttbullar som verkade spännande.
Nu har jag testat det och gjort lite ändringar. Rätten passar bra till fest och till vardags.
Detta blir mitt bidrag till månadens middagstips Tema: Festligt hos bloggen Min lilla kokvrå

600 g lammfärs
2 vitlöksklyftor
1 tsk curry
1 tsk garam masala
1/2 pkt fryst koriander
2 ägg
salt, peppar
rapsolja
smör

Blanda lammfärs, riven vitlök, curry, en halv paket koriander, garam masala, salt, peppar och ägg. Forma stora köttbullar som steks med olja och lite smör i  en stekpanna. Tills de är färdiga lägg sedan på ett fat.
Gör sedan såsen  

Såsen
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1/2 röd paprika
1 tsk curry
1/2 pkt fryst koriander
2 dl kokbar yoghurt
honung
salt

Skala och skär den gula löken i klyftor och paprikan i bitar. 
Hacka vitlök.
Stek allt med olja i panna och tillsätt koriander, curry och yoghurt. Låt allt koka samman.
Ha i en liten klick honung och lite salt och smaka av så det blir rätt balans ha annars lite mer honung eller salt i såsen.
Blanda köttbullarna och såsen.
Serveras med grönsallad och ris

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

4 kommentarer: