söndag 14 februari 2016

Miljömärkta blommor

För en vecka sedan var jag inne på Blomsterlandet och kollade vad de hade för blommor, som var miljömärkta. Jag koncentrerade mig på att kolla på tulpaner, rosor och krukväxter.
De hade ett bra utbud på rosor som var Fairtrade märkta och lätta att hitta för kunden. De hade massor av tulpaner som marknadsfördes som närodlade, men inga som var miljömärkta. Jag frågade i kassan om de skulle få in några miljömärkta inom närmsta tiden men det skulle de inte tyvärr.
Jag kollade sedan på om de hade några miljömärkta/Svensktsigill krukväxter och de enda jag hittade var våreld. Jag tycker annars att Blomsterlandet har blivit bättre under åren att märka upp sina växter vart de kommer i från och om de har någon miljömärkning. Fast fortfarande får man leta, för det är glest. Jag vet att Blomsterlandet kommer få in fler Svensktsigill märkta växter nu under våren.

När jag sedan dagen efter var på ICA MAXI ,så hade de lika stort utbud av Fairtrade rosor och Tulpaner från samma närodlade företag som Blomsterlandet.
Hur ser det ut med miljömärkta blommor hos er?

Tänkte tipsa om en bra artikel som jag fick se via Twitter, som handlar om varför det är bra om man väljer Fairtrade rosor läs här.. 

För några år sedan skrev jag ett annat inlägg om FFP märkta blommor läs här...

Våga fråga efter miljömärkta blommor i affärerna.
I dag på alla hjärtans dag skänker jag en slant till Vi-skogen :)

Detta är mitt bidrag till Helenas utmaning Hållbar livsstil

Ha det gott
Kram Milla 
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

6 kommentarer:

  1. Så viktigt att man som konsument ställer frågor. Gick in och läste ditt inlägg om kvinnan i blomsteraffären som sa att de inte hade märkt upp för att ingen frågade... Visst har väl ändå företaget ett ansvar också kan tyckas. Tack för att du är med och bidrar med dina kloka och tänkvärda inlägg. Tack också för dina fina ord. Det där med tema har jag funderat på och ska fundera mer på. Kram till dig på alla-hjärtas-dag

    SvaraRadera
  2. Jätteviktigt och bra inlägg! Tänk om alla konsumenter frågade efter ekologiskt/fairtrade mm, då skulle de ta in så mycket mer av det. Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Brukar titta efter dem även om jag inte ska köpa - det gör mig glad att se när affärer gjort ett bra val! Fint exempel på Hållbar Livsstil!

    SvaraRadera