onsdag 3 februari 2016

Nattjästa limpor

I början av terminen var det min tur att ta med fika till jobbet. Jag bakade bröd till mina arbetskamrater och det blev riktigt gott:)
Receptet hade jag hittat hos Viktorias provkök. Det som jag har ändrat i receptet är bara några förtydligande. Jag testade att jäsa ena formen med handduk och den andra med plastfolie. Den som jäste med plastfolie fick en lite mjukare skorpa och den med handduk en hårdare skorpa. Testade detta för att minska användandet av plastfolie. Jag tycker det är svårt att veta när limpor är klara, så jag använde en stektermometer, när termometern visade 97° så fick brödet komma ut ur ugnen.

Nattjästa limpor (2 bröd)
6 dl kallt vatten
12 g jäst
1 1/2 tsk salt
1 dl boveteflingor
4 dl rågsiktsmjöl
Ca 6 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet.
Låt jästen lösas upp, tillsätt salt, boveteflingor, rågsiktsmjöl och vetemjöl tills du får en smidig och klibbfri deg.
Smöra två stycken bakformar på ca 1,2 liter och lägg i degen.
Platta ut och täck med plastfolie/handuk.
Låt jäsa i rumstemperatur över natten eller gör på morgonen och låt jäsa tills kvällen.
Strö över lite boveteflingor och grädda i nedre delen av ugnen ca 25-35 minuter på 225° (när termometern visar 97°)

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar