lördag 20 februari 2016

Tortarnobröd

Toranobröd är ett fyllt bröd som är saftigt och gott med lyxkänsla. Är lätt att göra men tar lite tid eftersom degen behöver jäsas. Brödet passar bra till soppa, sallad, utflykten eller till buffébordet.

Italienskt Tortarnobröd (recept från Hemmets Journal)

25 g jäst
4 dl mjölk
2 msk olivolja
1 msk honung
2 tsk salt
2 dl durumvetemjöl
5–6 dl vetemjöl

Fyllning
200 g rökt skinka i skivor
75 g marinerade (soltorkade tomater)
oregano (torkad)
200 g mozzarella

Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
Tillsätt olja, honung, salt, durumvetemjöl och därefter vetemjöl, lite i taget.
Knåda ihop allt till en smidig deg.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

Kavla ut degen till en ca 1 cm tjock rektangel på ett mjölat bakbord. 
Lägg på skinkskivorna, soltorkade tomater, oregano samt smula över mozzarellan.
Rulla ihop degen från långsidan till en rulle. 

Forma rullen till en krans och fäst ihop ändarna.
Låt brödet jäsa under bakduk på en plåt som är smörad eller har bakplåts-papper i ca 30 min. 

Sätt ugnen på 250°
Sätt in brödet mitt i ugnen och sänk värmen direkt till 200°

Grädda brödet i 25-30 min. 
Låt det svalna på galler. 

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar