söndag 21 februari 2016

Svartkål

Har ni testat svartkål?
Säsongen är nov-feb men ibland längre. Jag har testat och gillar den skarpt den är en blandning mellan grönkål och savoykål. Den har en mild smak som passar b.a i soppor, grytor, sallad och wok.
Jag har testat svartkålen i sallad, men tänk på att svartkål behöver finstrimlas annars besvärlig att äta. Jag har också testat att gräddstuva den och det blev en riktig höjdare. Jag serverade stekt fisk och potatis till.

Gräddstuvad svartkål
    100 g svartkål
    3 msk gul lök, finhackad
    
1 fint hackad vitlöksklyfta

    
1 1/2 dl grädde
    salt och nymald svartpeppar
    1 dl riven parmesan
    olivolja
Fräs lök, vitlök och finskuren svartkål i olivoljan. 
Låt fräsa någon minut och häll över grädden. 
Koka på svag värme cirka 5 minuter.
Riv i parmesanen och smaksätt med salt och peppar.

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

4 kommentarer:

  1. Svartkål har vi testat och köper hem då och då, tycker det är riktigt gott att fräsa med vitlök och citron, sedan ha rostade solrosfrön på och ha som tilltugg. Att gräddkoka den låter som något vi måste testa!

    En fin vecka till dej,
    kramar

    SvaraRadera
  2. Svartkålen ät fantastiskt gott och enkel att odla själv!
    Säsongen börjar redan på sommaren och pågår hela hösten, om man odlar själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, får koma hem till dig och handla fin svartkål:)

      Radera