lördag 25 februari 2017

Belugalinsbiffar

Här kommer mitt bidrag till Månadens gröna som har tema baljväxter.
 
Belugalinsbiffar 3-4 port (inspiration från Kung Markatta)
 1 dl Belugalinser
 2 dl vatten
 1/2 grönsaksbuljongtärning
 1/2 morot, finriven
 1 liten gul lök, finhackad
 1 klyfta vitlök,
 4 st soltorkade tomater
 1 stor potatis, kokt
 1 äggula
 1 tsk dijonsenap
 salt och svartpeppar

Koka potatisen och låt den svalna. 
Koka belugalinserna tillsammans med grönsaksbuljong i 2 dl vatten i ca 25 min. Häll av vattnet när linserna är mjuka, de ska inte koka sönder.
Låt linserna svalna och mosa dem sedan lite slarvigt med en gaffel.
Riv moroten fint, finhacka lök och de soltorkade tomaterna. Fräs morot, lök, tomater och pressad vitlök några minuter i smör eller olja. Låt svalna. 

Mosa den kokta potatisen och blanda ihop med linserna och grönsaksfräset.
Rör ner en äggula och smaksätt med dijonsenap, salt, svartpeppar.
Stek på medelvärme i ett par minuter på varje sida.

Nu ska jag snart laga lite lunch och sedan ska jag på 50-års fest :)
Vad gör ni denna dag?

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

2 kommentarer:

  1. Belugalinser har vi en påse i skafferiet men inte har vi haft en tanke på att göra biffar av dom, så det tipset tackar vi för!
    Ha det gott,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt goda är dessa biffar lycka till:)

      Radera