söndag 5 februari 2017

Chipotlepasta

Under en längre tid har maken experimenterat med att göra sin egen chipotlepasta. I går var det dags att göra en stor sats, av den som han blev mest nöjd med. Jag var med och skrev upp måtten, så jag kan dela med mig av receptet till er. Chipotlepasta kan man använda till hur mycket som helst, allt från grytor, marinad och kalla såser. Chipotlepastan är stark i sin egen form, så ta lite i taget i den maträtt ni ska laga. Den här satsen är stor, så lägg i en glasburk det ni kommer använda under närmsta tiden och ställ i kylen håller sig ca.14 dagar, resten kan man frysa.


Herr Oves Chipotlepasta
60 g torkad chipotle
2 st rödlökar
6 st stora vitlöksklyftor
11/2 msk oregano
1 msk spiskummin
2 tsk salt
11/2 dl äppelcidervinäger
1 dl socker
200 g tomatpuré
1 burk konserverade körsbärstomater
7 dl vatten
1 tsk rökt paprika
2 st lagerblad

Ta bort ev pinnar från chipoteln
Dela rödlöken i grova bitar
Häll i alla ingredienser och låt småkoka på medelvärme ca 1-2 timmar tills chipotlen blir mjuk.
Späd ev pastan med mer vatten.
Ta bort lagerbladen
Mixa pastan med stavmixer.

Avslutar detta inlägg med ett riktigt bra filmtips Lion



Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och på Twitter@millafunderar

4 kommentarer:

  1. Verkar vara en spännande film. Måste ses. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det där såg spännande ut, har aldrig hört om Chipotle... Måste testa receptet på chokladbollarna med dadlar, så gott, och den där filmen verkar jättebra.
    Igår skrev jag lite mer om boken jag läser, kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladbollarna är en av mina favoriter lycka till :)

      Radera