tisdag 4 december 2012

Julkalendrar, välgörenhet, glögg

I lördags var det dags för invigningen av årets Rådhusets julkalender på Stortorget i Örebro.
En mysig liten tillställning med barnkör och tomten som kom åkande på en segway.
Sedan 2007 har Rådhuset i Örebro förvandlats till en stor julkalender.
Tjugofyra stora ljuslådor monteras framför Rådhusets fönster. Bakom varje lucka finns ett konstverk och öppnas alla dagar 17:02 förutom på julafton då luckan öppnas 22:30.

Årets tema är : Förväntan
Årets konstnärer i år är Svenska barnboksillustratörer som t.ex Sven Nordqvist, Mati Lepp, Anna-Clara Tidholm. Man kan följa Rådhusets Julkalender här.. om man inte har möjlighet att se den vackra kalendern på riktigt.

Här kommer lite andra tips på lite annorlunda julkalendrar på nätet.
Miljö-julkalendern (ett miljötips om dagen)

O-ringens- julkalender (bilder från o-ringen Halland)
 
Julmusik- julkalender  (en jullåt varje dag)

Det här blir tredje året som vi lämnar ett bidrag till välgörenhet i stället för att skicka julkort.
I år går bidraget till Syrien läs mer här..
Första året gick bidraget till ett Vaccinatinspaket till barn i Nigeria läs mer här..
Förra året gick det till Röda korset och kampanjen "arbetet mot ensamhet" läs mer här..


Och vad är December utan Glögg har smakat en riktigt god ekologisk vinglögg " Vinterglöd" nr 96034 

Är det någon som smakat Blossa 12 Yuzu Ingefära?
Jag blev besviken tyckte inte den var så god.
Ha en riktigt skön fortsatt vecka:)

14 kommentarer:

  1. Hej Hej, Boken har nu kommit fram till mig. Jag har börjat läsa lite, men kommer inte hinna läsa innan resan till Indien. Men efter det kommer i alla fall en recension upp på min blogg. =) Så himla kul! Tack än en gång!! Kram kram och trevlig vinterkväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att boken kommit fram ser fram emot recensionen :)

      Radera
  2. gillar din kombo av hälsa, natur och välgörenhet :)
    jag skall ner 30 kilo - har du några bra tips för att slippa sockersug?
    vad gör man på rastlösa pms-kvällar osv. tacksam för tips.
    glad och mkt snöiga hälsningar från Dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är så olika hur känslig man är mot socker, men för mig funkar det att äta dricka grönt eller rött te om jag är sötsugen.
      Har nästan alltid frukt eller nötter med mig i min väska om jag blir sugen.
      Är noga med att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag.
      Hoppas att det hjälper dig lite på traven:) Lycka till

      Radera
  3. Rolig variant på julkalender ni har i Örebro.

    SvaraRadera
  4. Jag har en flaska Vinterglödglögg här hemma som väntar på att drickas upp, kul att den får bra betyg! Brukar gilla glögg i december men nu nu med allt bakande är jag inte så sugen på mer sött : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bakat så mycket än så jag håller mig till glöggen:)
      Hoppas du gillar glöggen:)

      Radera
  5. Jag älskar den glöggen men så är jag ju ingefärstokig också. Men jag tycker inte att den smakade så mycket glögg precis. Bara gott!

    Jag ska till Örebro nästa lördag och hälsa på min dotter som flyttat dit. Trevlig stad och jag ska definitivt dricka kaffe hos Kaffemästaren, en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar oxå ingefära vet inte varför den inte föll mig i smaken:)
      Hoppas du får det trevligt i min stad och glöm inte kolla in julkalendern:)

      Radera
  6. Vilken rolig julkalender!

    Här smakades det på Yuzu igår och vi blev överraskade över att vi tyckte så mycket om den. Vi brukar inte bli så imonerade av de där "årgångs-glöggerna". Jag gillade den för att den inte var så sötsliskig, utan lite besk i eftersmaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog prova glöggen igen och se om jag tycker:)

      Radera
  7. Vilken kul grej med julkalendern!
    Blossas glögg har vi inte testat i år, brukar faktiskt oftast inte gilla den alls... även om årets smak lät god så lär vi nog hoppa över den i alla fall. Snart är det dags att provsmaka vår egen, ska bli spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gott med egen gjord glögg. Det har jag bara gjort en gång måste komma ihåg det till nästa år :)

      Radera