onsdag 19 december 2012

Glass med pepparkaka och varm kardemummafudge

En snöig kväll i december var vi några vänner som träffades och åt trerätters middag.
Vi hade fått lite olika uppdrag, mitt var efterrätt med temat: pepparkaka.
Tur att vi var två om detta uppdrag, för jag drabbades av idétorka.
Min kollega hittade detta underbara recept (från Leila Lindholm). Nu har jag gjort den flera gånger och har ändrat lite i receptet så att smakerna kommer fram lite bättre. Har provat lite olika chokladsorter och kommit fram till att Lindt Madagascar 70% smakar bäst. Jag har även bytt ut 1dl grädde till 1dl mjölk, för att få en lite tunnare konsistens.
Här kommer min variant av denna Juliga dessert

                                               Mitt bidrag till Månadens matbild hos Matgeek 
Glass med pepparkaka och varm kardemummafudge
1 dl grädde
1dl mjölk
1/2 tsk kardemummakärnor
200 g mörk choklad (Lindt Madagascar)
 vaniljglass
 pepparkakor (ca 3st till varje port)

Krossa kardemumman och koka upp med grädden och mjölken
Hacka chokladen grovt och smält den i grädd/mjölken.
Varva glassen med krossade pepparkakor och fyll i glas, toppa med den varma såsen. 

3 kommentarer:

  1. åh så gott,lycka till i tävlingen

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det låter ju verkligen inte alls fel...

    Vi önskar dej en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera