onsdag 4 maj 2011

Vårstäda i frysen


Håller på att rensa i frysen, så att jag kan frosta av och strukturera och få lite ordning. Just nu är allt huller om buller.
Jag hittade bl.a svamp, förvällda nässlor och köttfärs då gjorde jag dessa goda rätter
 Risotto se recept här...,
 Nässelsoppa se recept här..,,
 Tacogratäng se recept här.. 

och sedan provade jag ett recept från Pernilla Wahlgren Fylld köttfärslimpa det blev såå gott. Jag ändrade lite från originalet se min variant nedan.

Fylld köttfärslimpa

3/4 dl ströbröd
2 dl mjölk
500 g köttfärs
3 finhackade charlottenlökar
1 ägg
2oog mozzarella
4 skivor röktskinka
1 näve hackad ruccola
flytande smör/raps
Sås:
Skyn + vatten
kalvfond
grädde
maizena
salt/svartpeppar

Ugn: 200°

Låt ströbrödet svälla i mjölken i 5 min.
Tillsätt färs, salt , peppar, lök och ägg och blanda väl.
Ta fram gladpack och bred ut färsen ovanpå.
Lägg som en ”sträng” i mitten av den uppskurna mozzarellan och skinkan, och lägg hackad ruccola överst.
Sen rullar du ihop färsen med gladpacken runt omkring, till en ”limpa”.
När det är klart tar du försiktigt bort gladpacken och lägger över ”limprullen” i en smord ungsäker form.
Grädda i ca 45 min

1 kommentar:

  1. Köttfärslimpa är ju så gott. Din variant låter jättegod.

    SvaraRadera