lördag 7 maj 2011

Olivoljeprovning


I vintras läste jag ett reportage om Olivoljeprovning tyckte det verkade intressant. När maken fyllde år fick han det i present av mig och i veckan kom den efterlängtade dagen.
Provningen var i butiken Te & Oliv. Vi fick först veta lite historia om Oliven bl.a detta..
De första odlingarna fanns i Medelhavsområdet Mesopotamien. Där odlades oliver redan 6000 år f.kr av assyrier och babylonier. Odlingarna spred sig västerut mot kusten över Kreta, Turkiet och Grekland.
Den första pressningen ger den bästa oljan, s.k. "extra jungfruolja" (extra virgin oil). "Jungfruolja"(virgin oil) är den andra pressningen.
Novello olivolja är den olja som kommer från skördesäsongens allra första frukter, eller gröna kart. Det sägs att den är skarp i smaken. Novello kan man köpa i December men är inte så lätt att få tag på.
Sedan var det dags att börja själva provningen vi fick prova 4st sorter
Castelas, Kalamata, LA/Arbequina, LA/-Cuisine.
Man tittade på utseende, doft, smak
Den första oljan Castelas var väldigt mild doft och man kunde ana doften av av tomatstjälk smaken var mycket mild. Användningsområde t.ex Aioli, såser, desserter

Den andra oljan Kalamata doftade färsk skivad tomat. Smaken var fruktig och den kan man t.ex använda till sallad, pasta.Den här oljan lyfter smakerna i maten.

Den tredje oljan LA/Arbequina doftade trä. Smaken var pepprig och passar bra till fisk, skaldjur

Den fjärde oljan LA/-Cuisine doftade trästam. Smaken var skarp ska passa bra att marinera och steka.

En rolig historia som vi fick reda på var:

För hundratals år sedan började nunnor i ett kloster i Ronda, Andalusien att producera olivolja från oliver som skördats från hundra år gamla olivträd. Denna olivolja har alltid ansetts som en av de mest utsökta av lokalbefolkningen i Ronda. Gomez de Baeza familjen som senare förvärvade klosterfastigheten har fortsatt denna tradition. LA Organic föddes i april 2004 och målet är att producera en ekologisk spansk extra virgin olivolja av högsta kvalitet genom att välja oliver från utvalda odlingar i Andalusien.
Vi handlade två av dessa oljor som vi provade Kalamata från Grekland och nunnornas olja LA/Arbequina från Spanien.
Det var en väldigt trevlig och lärorik kväll. Det som var extra roligt var att jag tycker inte om Oliver som man köper i vanliga affärerna, men när jag smakade Oliver på provningen, så tyckte jag att det var jätte gott. En annan reflektion av kvällen var att oljorna doftade och smakade inte som jag trodde att de skulle göra. Jag hade heller aldrig hört talas om Novello , den ska jag försöka att få tag på i December.
För att läsa mer om Te&Oliv butiken klicka här..
Bilden har jag lånat från (Google bilder), Foglia i Saltsjö-Boo som också har Olivoljeprovningar klicka här för info..

1 kommentar: