söndag 15 maj 2011

Vänskapssallad


Den här salladen passar till det mesta håller sig ca en vecka i kylskåpet.
Åt den första gången hos min svärmor som fått receptet från Linas matkasse.
Salladen har blivit en favorit hos oss, har ändrat lite från grundreceptet.
Här är vår variant.

VÄNSKAPSSALLAD


1/2 vitkålshuvud hyvlas med osthyvel.
3 stora morötter rivs grovt
1/3 purjolök skärs i skivor

Koka upp
3/4 dl rapsolja
3/4 dl vitvinäger
2 tsk socker
3/4 tesked salt

Blanda vätskan med övriga ingredienser.

5 kommentarer:

  1. Vänskapssallad lockade mig till detta inlägg. Gott låter det också! =) Det där kan man ju sen krydda hej-vilt som man vill. =)

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit. Hoppas du ska inspireras till att testa något nytt recept eller något annat spännande. Du verkar vara en kreativ människa så jag önskar att du kan ändra de sista meningarna som är tagna ur min profil som även står på din blogg. Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Låter lite som 3veckors sallad av bla zeinas kitchen. Det blir jätte mkt (tips kan vara att halvera) o den håller länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre veckors sallad heter den oxå har jag sett. Den håller sig riktigt länge, men mycket hänger oxå på vad man har för temperatur inne i kylen och hur mycket salladen åker in och ut från kylen. Smaka och lukta är det bästa sättet att ta reda på det. Gör den mängd som passar din familj, men att halvera kan vara en bra idé om man inte är så många.
      Ha en bra dag mvh Milla

      Radera