söndag 29 maj 2011

Cookies med tranbär



Sköna våren är här och mycket händer på alla håll och kanter. Då är det inte lätt att vara här och nu och ta en sak i taget. När jag känner att det blir svårt att sortera så skriver jag upp på en lapp det som ska göras och sätter upp en prioriterings ordning.
I Maj har jag två barn som fyller år och i år var det svårt att få det att funka, med övriga saker som händer.
Vi gjorde då ett gemensamt kalas för båda ungdomarna, så det blev ett 35 års kalas sonen som fyllde 20år och dottern som fyllde 15år.
Jag bakade en jätte god kaka med tranbär och vit choklad och en tårta med after egiht kräm och glasskräm.

Cookies med tranbär och vit choklad (receptet kommer från Allers nr 39 2010)

2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk potatismjöl
3/4 dl florsocker
100g smör
50 g vit choklad
1 dl torkade tranbär

Mixa vetemjöl, bakpulver, potatismjöl, florsocker och smör till en deg.
Bryt choklad i bitar och mixa in tillsammans med tranbären.
Forma degen till en rulle. Vira in i plastfolie och låt vila i kylen 1 timma.
Sätt ugnen på 175°
Skär rullen i 25 skivor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda ca 10 min
Låt kallna på plåten

Tårtan som jag gjorde hade två fyllningar. Sedan täckte jag tårtan med grädde.
Tårtbottenrecept (tre lika) och fyllningsreceptet kommer från bloggen Bakglädje.

After Eight tårta

After eight-kräm
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
50 g After eight (ca 6 st)

Gör så här:
Värm grädden i en kastrull så att den blir varm den får inte börja koka. Hacka chokladen och häll den varma grädden över chokladen. Rör om tills all choklad smält. Låt blandningen stå kallt i kylskåp minst två timmar tills den blivit ordentligt kall. Vispa till lagom tjock fyllning.

Glasskräm2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Vispa ihop mjölk och marsanpulver till vaniljkräm, ställ in i kylskåpet några minuter.
Vispa grädden. Rör ihop vaniljkrämen och den vispade grädden.

4 kommentarer:

  1. Kakor med choklad och tranbär låter fantastiskt gott!:)

    SvaraRadera
  2. Idag som man liksom ska gå tillbaka till bra vanor och så läser man här inne och svimmar av sötsug! :))) Låter jättegott allting!

    SvaraRadera
  3. Det är smarrigt värre. Man får verkligen njuta och äta långsamt när man äter dessa godbitar.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag är svag för småkakor. De såg jättegoda ut. :-)

    SvaraRadera