torsdag 6 januari 2011

Boktips


Under julledigheten har jag läst en del bl.a har jag läst Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Trots att boken i bland känns lite seg har Jonas Jonasson lyckats skriva en fantastiskt medryckande, fantasifullt genomtänkt, roligt skriven historia om Allan Karlsson som är på rymmen. Allan är bokens hjälte oavsett vad han gör även om han inte alltid är helt oskyldig. Jag tänker lite på Pippi Långstrump när jag läser boken.
100-åringen Allan Karlsson beslutar sig på sin födelsedag, för att rymma från hemmet i Malmköping. Av en slump dras han in i en massa olagligheter, blir efterlyst av polisen och finner nya vänner. I boken får vi följa honom under en månad på flykt i Sverige. Men också genom tillbakablickar på hans 100-åriga liv och 1900-talets stora händelser.
Jag tycker boken var charmig och full med humor.

Jag läste även tredje boken i serien House of Night "Utvald" Den var lika bra som de andra i serien. Det händer mycket och frågan i denna bok är "vem kan man lita på i Nattens Hus?
Vill du veta mer om serien läs här...

1 kommentar:

  1. Jag tycker jättemycket om den boken. Jag fick precis tillbaka den av en kompis som lånat den och bara jag ser framsidan så blir jag glad.

    Det är intressant det där kvinnliga och manliga författare och vad man läser flest av. Duktigt av dig att läsa ungefär lika många!

    SvaraRadera