onsdag 23 juni 2010

Fairtrade

Idag läste jag att Fairtrade ökat sin försäljning under 2009 i Sverige har ökningen varit 25% och man kan ju inte bli annat än glad.

Läs mer här: Försäljningssiffror för Sverige 2009

"I början av 2009 var vi mitt i den värsta recessionen på 70 år och vi oroade oss för att Fairtrade-certifierade producenter kunda tappa försäljning. Istället stod konsumenter runt hela jorden emot trenden och bevisade sitt starka engagemang för att ge odlarna en schysst handel. Försäljningen av Fairtrade-certifierade varor ökade i alla länder", säger Rob Cameron, vd för Fairtrade Labelling Organizations International, FLO, den internationella organisationen för Fairtrade.
Globalt sett fick kakao- och sockerodlare se ökningar på 35 % respektive 57 %, bland annat tack vare Cadbury Dairy Milk's 100% konvertering till Fairtrade-certifierat, Nestlé's Kit Kat konvertering i Storbritannien, och företag som Green & Black och Ben & Jerry's som också satsar 100% på Fairtrade. Kaffe, den äldsta Fairtrade-produkten, ökade med 12 % (29 % i Sverige).
Den växande försäljningen av Fairtrade-märkta varor blir allt mer betydelsefull för odlarna: Fairtrade-certifierade kaffeodlare investerade 154 miljoner kronor (14,5 miljoner euro) och bananodlare över 127 miljoner kronor (på att utveckla sina samhällen och affärsmöjligheter. Fairtrade-odlarna finns bland 827 certifierade organisationer i 60 länder.

Källa: FLO och Fairtrade Sverige. Fotnot: 1 euro=10,63 snittkurs för 2009
Senast uppdaterad: 2010-06-01 Ursprungligen publicerad: 2010-06-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar