söndag 15 oktober 2017

Fetaostens dag

15 oktober 2007 beslutade EU att Grekland har ensamrätt på namnet Feta. Det innebär att all ost som heter Feta kommer från Grekland. Fetaost är en av världens äldsta ostar.
Fetaost är en av mina favoriter så här kommer lite olika recept med fetaost som ingrediens.

Fetaostbiffar (inspiration Jennysmatblogg)
500g gram nötfärs
1 tsk salt
4 msk grädde
2 klyftor pressad vitlök
1 ägg
2  tsk torkad oregano
150g fetaost

Sätt på ugnen 225°
Blanda köttfärs och salt.
Blanda sedan i vitlök, torkad oregano, mulad fetaost, ägg
forma till små biffar och lägg i ugnsform.
Ställ in i ugnen ca 15-20 min
Servera gärna med ugnsrostade morötter och rödbetor.

                                                        Lax med fetaost täcke 


                                                         Spenat och fetaostpaj

                      Ugnsrostade rot och grönsaker med fetaost och kronärtskockssallad

 

Ha det gott  Kram Milla

Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

 

 

11 kommentarer:

  1. Älskar fetaostbiffar, det var länge sen! Tack för att du påminde och bästa söndagskvällen till dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Fetaost är en favorit här med.
    Och dina quesadillas vill jag minnas var riktigt goda :)

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Fetaost är ju bara så gott, den förtjänar absolut en alldeles egen dag!
    Tack för din omtanke,
    kram på dej!

    SvaraRadera
  4. Mums! Jag inspirerades och "firade" fetaostens dag idag i stället. Det blev biffar för de verkade enkla att göra för novisen vid spisen. Jag gjorde dem på kalkonfärs faktiskt. Och så skippade jag vitlöken för kollegornas skull. Gott! Tack för tipset! Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gjorde en variant:)
      Kram på dig

      Radera
  5. Fetaost är gott. Då vet jag att all fetaost är grekisk. Visste inte det. De första biffarna låter både goda och enkla att göra. Passar mig. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera