lördag 2 september 2017

Rättikagratäng och vitamin K2

Rättika är en god rotfrukt som kan ätas rå och i gratäng.
Förra helgen gjorde jag en riktigt god gratäng.

Rättikagratäng 2-3 port
400g rättika
11/2 dl grädde
1/2 dl mjölk
1 gullök
2st vitlöksklyftor
salt, svartpeppar

Skala och skiva rättikan i tunna skivor
Skär löken i lökringar
Sätt på ugnen 225°
Häll alla ingredienser i en kastrull och pressa vitlöksklyftorna i och låt små koka 10 min
Häll allt i en ugnsfast smörad form låt vara i ugnen ca 15-20 min.

Lyssnade på ett intressant poddavsnitt från Hälsosant (2016 avsnitt 18) Det handlade om benskörhet och kalciumbrist i ett land som använder mycket mjölkprodukter. Jag tyckte programmet var bra och jag fick en bra förklaring på hur kalcium funkar i kroppen och vilka medhjälpare det måste ha för att funka fullt ut. podden är 36 min och det är lätt att ta till sig vad som sägs. Det enda störande är att ibland i podden är det ett biljud i bakgrunden. Ofta har man rätt bra med kalcium i kroppen, men de vandrar runt i kroppen och täpper till på felställen som. t.ex i blodkärlen, när kroppen har brist på andra näringsämnen som vitamin K2.
Vitamin K2 har uppgiften att stärka skelett och benstomme och bilda benprotein som tillsammans med vitamin A och D. Sedan transportera kalcium där det behövs.
Det har visat sig att det skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Det här var helt nytt för mig och jag tycker det är så intressant hur kroppen fungerar.
Benskörhet ökar i alla åldrar och till stor del handlar det om för lite motion och för mycket mat som är industribehandlad och saknar många mineraler som är viktiga för kroppen t.ex magnesium.

Men var finns K2 vitaminet?
Det finns i en del lagrade ostar som t.ex Brie andra livsmedel är lever, Japansk fisksås, Natto en japansk frukosträtt, grönsallad t.ex bladspenat

Ja det tåls att tänka på hur man på bästa sätt ska boosta sitt skelett.
Lättast är nog att köpa vitamin K2 och vitamin D3 och att göra fysisk aktivitet som gagnar skelettet som t.ex hoppa studsmatta och jogga.och äta brieost och bladgrönsaker.

Vill du läsa mitt inlägg om D-vitamin klicka här

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

2 kommentarer:

  1. Vilket bra poddtips, ska genast laddas ner av fru M och lyssnas på (benskör som frun är...) K2, och andra bra mineraler brukar vi försöka tänka på plus att fiskintaget är högt här.

    Kram på dej Milla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en del att tänka med vitaminer och mineraler. Fick mig några funderare när jag lyssnade på podden😊
      Ha det gott
      Kram Milla

      Radera