onsdag 13 september 2017

Charmen med tarmen

Idag när jag var ute och skulle ta en joggingrunda hade jag som mål att jogga uppför några backar och sedan lätt jogging på plan mark, för att sedan se hur min höft reagerade. Jag skulle också se om jag kunde hitta en ny runda i min närmiljön, är just nu trött på mina gamla rundor. Men jag kom tyvärr inte så långt kanske 1,5 km sedan blev jag akut bajsnödig. Det var bara att ta sig hem igen och uträtta behoven. Innan jag hade höftproblemet så kunde jag drabbas av denna problematik ungefär var tredje gång jag joggade. Då skedde det oftast när jag joggade mellan 7-10km. Är det någon mer som känner igen sig?

När jag reflekterade över detta att min tarm blir aktiv vid jogging kom jag på boken Charmen med tarmen skriven av läkaren Giulia Enders. Jag började läsa den boken för mer än ett år sedan, men kom av mig när jag tyckte att det blev för tung fakta. Idag läste jag klart delen i boken som var kvar och kan säga att boken är intressant, men jag tycker första halvan i boken är bäst och lättast att läsa. Boken är i stort sett lättläst det är några avsnitt som är lite mer faktabaserade i andra halvan. Annars är det roligt skriven och man blir fascinerad över hur kroppen fungerar. Det fanns några ämnen i boken som jag fastnade lite extra för.
  • Tarmen, liksom hjärnan, har massor med nerver så lita på sin magkänsla är nog inte helt fel.
  •  Fruktintolerans hur kan man reagera?  Det kan dra ner humöret. man kan bli nedstämd. När matsmältningen är igång finns det en aminosyra tryptofan som gärna vill hänga fast vid fruktosen. Tryptofan behövs för att få serotonin som är ett lyckohormon. Men om magen är full med fruktos kan det bli svårt att absorbera det och vips förloras även typtofan. Ofta beror detta på att mycket man köper i handeln är sötat med fruktos som t.ex ketchup. Att äta frukt varje dag i normala doser har ofta ingen betydelse. Utan det blir när det är en kombo och det blir lätt för mycket fruktos i magen.
  • Vad är det som händer när det kurrar i magen? Oftast är det inte magen som kurrar utan framför allt är det tunntarmen som låter. Hur högt det kurrar beror på hur mycket luft du har i magen och tarmen. Trodde du att ljudet kommer av hunger?  Kurrandet händer när tunntarmen är i städartagen några timmar efter senaste måltiden. Börjar du äta avbryts städningen och ljudet försvinner. Därför kan det vara bra att inte äta för ofta författaren rekommenderar var 5 timme, men just detta hur ofta man ska äta är inte heller bevisat är hon noga att påpeka. För olika kroppar kanske städar sina tarmar snabbare eller långsammare.
Några av mina bloggvänner har skrivit om denna bok läs gärna deras tankar om boken
Saras Eviga och Endast Eböcker

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

6 kommentarer:

  1. Inte kul att akut behöva gå på toa när man typ är en halvmil hemifrån :(
    Just det problemet har jag aldrig haft men att magen är ett stort mysterium som tar tid att lösa är jag väl insatt i. Frågor som vad den reagerar på och vad den mår bra av har jag tampats med i stort sett hela mitt liv. Och när jag tror jag kommit något på spåret så raseras det och det visar sig att det inte alls var som jag trodde.
    Jag har ju det här året hållit mig strikt till att föra en kost- och motionsdagbok och det har faktiskt hjälp mig att bättre förstå hur min mage fungerar.

    Ha det gott!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ide att göra en kostdagbok alltid lär man sig något om sin egen kropp och man blir mer medveten.
      Ha det gott
      Kram Milla

      Radera
  2. Mycket fint inlägg! Din text påminner mig om vissa fakta från boken, som jag hade glömt. Roligt att fundera på magens mysterier igen. :-) Tack för länken! Ha det så gott och kram!

    SvaraRadera