lördag 20 augusti 2016

Bologna

Här kommer femte inlägget om Italien resan jag gjorde i april. Vill du läsa de andra så klicka på flik Italien.
Efter två nätter i Modena åkte vi vidare till Bologna där vi bokat två nätter innan hemfärd.
Finns mycket att uppleva och se i Bologna en stad med lite puls om man jämför med Modena. Vi hann med många fina upplevelser under de två dygn vi var där.



                                                           Aroma De Roma
Första kvällen i Bologna gick vi till en liten restaurang som hade en väldigt speciell inredning en blandning av secondhand look med inslag av fotboll. Trevlig personal och god mat kan absolut rekommendera detta ställe få platser och populärt så boka bord innan. Där var det först gången jag åt zucchini fyllda blommor, ska testa och göra det hemma någon gång:) Har du testat det?




Efter frukosten en av dagarna gick vi till de lutande tornen i Bologna Torre Garisenda och Torredegli Asinelli. I ett av tornen kunde man gå upp de 498 trappstegen och det var helt klart värt det. De två tornen är Bolognas symbol. Mellan 1100- och 1200-talet byggdes det många torn i Bologna, kanske så många som 180. Det är inte helt säkert varför dessa torn byggdes, men en teori är att de användes av rika familjer som skydd. Någon gång under 1200-talet var många torn förstörda, och idag finns det färre än 20 torn kvar.

Efter en stunds strosande i staden och en lunch med pasta som var fylld med salvia. God men smakade för lite salvia för att jag skulle vara nöjd. Ska se om jag kan göra något liknade med lite mer sting:)







Så var det dags att gå på en liten matvandring med guide som vi bokat innan. Vandringen varade ca 2 timmar och det var lagom. Bolognas matmarknad ser kanske inte ut så som man tänker att en typisk marknad ska vara. Här består den av butiker på två-tre gator i centrum som säljer kött, frukt, fisk, ost, vin och alla tänkbara delikatesser.

Ett till tips på en bra restaurang som vi åt på i Bologna var Gessetto risorante.
Bologna är inte en sommarstad man besöker den bäst under vår eller höst. Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka finns mycket mer att upptäcka både kulturellt och inom mat.



Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar