måndag 9 april 2012

Smoothie, Fylld köttfärslimpa och Marockansk apelsindessert


I morse vaknade jag först inte så vanligt när man är ledig kan jag säga. Överraskade maken med en Smoothie hade bananer som inte var så fina längre, men passar ypperligt att göra Smoothie på.
I Smoothie hade jag:

Banan
mango
yoghurt naturell
vanijsocker
blåbär
spirulina 

På eftermiddagen fick vi besök av min kära kusin och hans underbara familj från Östergötland.
Jag lagade i ordning Fylld köttfärslimpa den är bara sååå god.
Till efterrätt bjöd jag på en makalös god Marockansk apelsindessert.


Fylld köttfärslimpa ( Inspiration kommer från Pernilla Wahlgren)

 3/4 dl ströbröd
 2 dl mjölk
 500 g köttfärs
2 små finhackade schalottenlökar
1 ägg
100g mozzarella
4 skivor prosciutto crudo
ruccola
smör
Salt, peppar

Ugn: 200°
Låt ströbrödet svälla i mjölken i 5-10 min.
Skölj ruccolan i durkslag och låt rinna av. 
Skär mozzarellabiten i mindre bitar, hacka löken och ruccolan.
Blanda köttfärsfärs, salt, peppar, lök och ägg och blanda väl.
Lägg färsen på en blöt skärbräda och bred ut färsen.
Lägg som en ”sträng” i mitten på färsen, mozzarellan, skinkan och hackade ruccolan.
Rulla ihop färsen med blöta händer och lägg limprullen i en smord ugnssäker form.
Sätt in i ugnen i ca 45 minuter.


Sås:
Skyn + vatten
kalvfond
grädde
mjöl eller maizena till redning
Soya

Koka upp skyn med vatten, fond och grädde.

Red av med mjöl.
Smaka av med salt, peppar och soya.

Marockansk Apelsindessert (inspiration från lilla matderiven)
2 apelsiner
3 färska fikon
1 dl russin
½ dl grovt hackade valnötter
2 tsk rårörssocker
½ tsk kanel
½ - 1 dl grovt hackad färsk mynta

Skala apelsinerna och skär dem i mindre bitar.

Skölj fikonen och dela varje fikon i sex delar.
Lägg apelsinbitarna i en skål och strö över russin, valnötter och fikon.
Strö över kanel och socker och toppa med den färska myntan. 
Servera gärna med Turkisk yoghurt

14 kommentarer:

  1. Det är så gott att ha mynta i fruktsallad :)!

    SvaraRadera
  2. Smoothien ska jag absolut göra!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra god och mättande.

      Radera
  3. Smoothies är så mumsiga! :-)
    Jag har fastnat lite i att ha mynta i för smakens skull, men ibland är det gott med bara frukten i. Mango är ju en bra frukt för mycket smak! :-)
    Glad påsk förresten, lite i efterskott! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smoothies går som tur är att variera nästan hur man vill och det blir såå gott.

      Radera
  4. Mmm, efterrätten låter helt ljuvlig, vilka smaker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här efterätten var så enkel att göra och så himla god.

      Radera
  5. Köttfärslimpa är gott! Vi brukar ha fetaost och oliver i vår! Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag nog prova nästa gång tack för tipset

      Radera
  6. Åh den efterrätter ska jag sno. Mums vad gott med fikon!

    SvaraRadera
  7. Åh köttfärslimpa! Det var länge sedan jag lagade! Tack för påminnelsen. Efterätten lät häftig och annorlunda också:) Och smoothie går ju alltid hem!

    SvaraRadera