torsdag 21 augusti 2014

O-ringen 2014 och Åhus

Vår andra vecka i Skåne tillbringade vi i närheten av Åhus. Vi hyrde ett hus i Åhus som låg 100m från stranden:) Den här veckan visade sig bli den varmaste under mina 5 veckors semester jätte härligt att bo så nära havet.
Enda nackdelen var att under denna vecka var det också O-ringen där min dotter skulle vara med. Jag gillar orienteringstävlingar men inte i 30graders värme.

Dottern hade inte föranmält sig innan till tävlingen och det blev vår räddning, för det innebar att hon kunde starta när hon ville och välja svårighetsgrad och längd på bana efter dagsform.Vi åkte tidigt på morgonen från stugan till tävlingsarenan och kunde ofta åka därifrån mellan 10-11 på förmiddagen och sedan blev det i stort sett varje dag strandhäng hemma vid stugan:)
Det gick bra för dottern att springa och jag beundrar henne att hon sprang alla dagar:)

Som tradition när vi är på O-ringen ingår det att jag ska springa en bana och det gjorde jag denna gång också visserligen nybörjarbana och med dottern bakom mig som skuggning, för jag har inget kartsinne/lokalsinne:) Vill du läsa om de andra gångerna vi varit med på O-ringen läs här.. och här..

Åhus vilken gullig liten stad och vilken god glass de hade Ottoglass:)

Efter att dottern sprungit första etappen passade vi på att åka till Ivö som vi hade fått tips om. Vi tog färjan över till den lilla ön, men det var så varmt, så vi kunde tyvärr inte utforska den så väl. Men vi gjorde ett besök i Biskopskällaren innan vi blev kokta:) Vi stannade till en stund vid badplatsen för att bada och sola, men luften stod stilla det gick inte att vara kvar, så vi åkte till Åhus och badade vid havet i stället, för där fläktade det lite:) Men jag skulle gärna åka tillbaka till Ivö, men då tror jag att jag skulle vilja utforska ön på cykel.

O-Ringen är Sveriges största idrottsäventyr och världens största orienteringsfest som avgörs varje år i juli vecka 30, på nya platser år efter år. När tävlingen startade 1965 var det under namnet 5-dagars, och som det namnet antyder är det tävling i fem dagar för deltagarna, med en etapp varje dag men där det sammanlagda resultatet efter hela veckan räknas i tävlingen.

O-Ringen är en mötesplats för runt 15.000 - 20.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 75.000 starter. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Tävlingen är uppdelad i klasser efter ålder och kunnande. Totalt brukar det handla om strax över 100 klasser varje år, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna i 90-årsklassen. Fakta: O-ringen
Ha det gott
Kram Milla 
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg

2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att läsa detta inlägg om orienteringen och era övriga upplevelser i Åhus med omnejd. Mina föräldrar var funktionärer på O-ringen och delade ut vatten sista dagen vid en av de ställen där det delades ut vatten. Vilken duktig dotter du har, som orkade springa varje dag i värmen. Jag hade inte klarat det. Väldigt fina bilder! Tack för att du delar med dig av er fina semester i flera läsvärda inlägg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad kul att dina föräldrar var funktionärer ett viktigt arbete:)

      Radera