söndag 24 augusti 2014

Boktips, Skrädmjölsdrömmar och Grythyttan

I början av augusti hade Endast Eböcker, Boktokig och jag bokchatt om boken  Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Vi var alla överens om att det var en riktigt bra bok.
Jag tyckte bättre om den här boken än om hans bok En man som heter Ove läs om den här.. 

Det som jag inte tyckte om med boken var att den ibland blev lite tjatig passar bättre i Fredriks blogg än i boken. En av personerna i boken retade jag mig på och det var Britt-Marie skulle bli galen om jag hade haft en sådan granne:) Boken blandar humor, saga, verklighet på ett bra sätt och det gör denna bok helt underbar:) En annan person i boken som jag fastnar för är Maud hon bakar och bakar så till slut var jag tvungen själv att baka Drömmar:) Jag vill inte avslöja för mycket av boken, men om ni vill veta mer så läs gärna hos mina bokchattvänner eller på Adlibris.
Alla sjuåringar förtjänar superhjältar. Det är bara så det är och den som inte håller med om det är faktiskt helt dum i huvudet. Det är så Elsas mormor brukar säga. Elsa är sju år gammal, fast snart åtta. Hon är inte speciellt bra på att vara sju år gammal, hon vet det. Hon vet att hon är annorlunda. Rektorn i skolan säger att hon behöver "anpassa sig" för att "fungera bättre med sina jämnåriga".(första raderna från boken)
Här kommer recept på Skrädmjölsdrömmar (inspiration från Stöpafors kvarn)
150g smör
2 dl socker
3 dl skrädmjöl
2 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljpulver
Blanda alla ingredienser. 
Rulla sedan till små bollar
Grädda i ugn 150° ca 30 min
Låt svalna

Skrädmjölsdrömmar smakade jag första gången när maken och jag var i Grythyttan på Grytthytte Qwarn. Det slutade med att jag köpte med mig lite olika sorters mjöl och bland annat skrädmjöl.
Skrädmjöl = ett stenmalet fullkornsmjöl gjort på rostat havre.

Är ni i Grythyttan är det väl värt ett besök på kvarnen.
Andra tips om ni besöker Grythyttan
Måltidenshus och kokboksmuseet


Neerings glass och choklad

Nästa bok vi ska läsa i bokchatten är Expeditionen min kärlekshistoria med Bea Uusma
När ska vi chatta? Den 23september kl 20.00 
Vill du vara med så finns mer info hos Boktokig när det börjar närma sig.

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg

8 kommentarer:

  1. Drömmar på skrädmjöl - det låter verkligen spännande! Undras bara var man kan få tag på detta mjöl ...? Finns det i vanliga butiker, månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt skrädmjöl kommer från Stöpafors kvarn och de levererar till många ställen i Sverige skicka ett mail till dem och fråga vart de levererar närmast dig:)
      Saltå kvarn har oxå Skrädmjöl finns säkert fler företag. Fråga i affären de kanske kan beställa hem:)

      Radera
  2. Haha vet du vad... Jag kom inte alls in i Backmans bok om mormor och fick ge upp. Jag tyckte inte alls om den. Men jag älskar Ove-boken. Kan vara den bästa bok jag läst.

    Ha det fint!
    KRAM KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se vad olika man kan tycka om böcker underbart:)

      Radera
  3. Köpte skrädmjöl från vårt Maxi igår. Det lät så spännande när vi hittade det i mjölhyllan och så läser vi nu här hos dig om drömmar bakade med just detta, vilket sammanträffande! :) Ska bli spännande att prova. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Åh, jag som gillade Ove-boken! Då kanske det här är något för mig då, ännu bättre till och med?!

    SvaraRadera