söndag 2 mars 2014

Yoga

En ganska grå helg vädermässigt, men en inspirations rik helg för mig:)
Igår förmiddag (4 timmar) var jag och en vän på en underbar Yoga kurs Yin/Yang det var så skönt i kroppen efteråt det bara strålade värme:)
YinYogan är en lugn inåtgående tyst meditativ yogaform där man i första hand påverkar bindväv, leder och ligament i kroppen. Yogan utförs med avslappnande muskler och positionerna hålls under lång tid med en lugn medveten andning.Yogaformen stimulerar organsystemet, ökar rörligheten och smidigheten.
Yang Yoga är en fysisk, aktiv yoga där kroppen och rörelsen används för att stilla sinnet. Man använder rörelser från bl.a Ashtangayogan. Man bygger upp styrkan, rörligheten och balansen med medveten andning.

Att andningsrytmen speglar hur vi mår det vet de flesta sedan förut, men visste du att välmåendet också är knutet till vilken näsborre som man lättast andas genom.
När vänster näsborre dominerar är man oftast lugn och avslappnad. Enligt traditionell indisk filosofi är den vänstra näsborren den passiva och känslomässiga sidan. När höger näsborre dominerar är man oftast fysiskt eller mentalt aktiv, ibland kanske stressad. Den högra näsborren motsvarar den aktiva och kraftfulla sidan.

- Det är ofta lättare att andas genom en av de båda näsborrarna. Men efter två till fyra timmar kan riktningen ändra sig och då dominerar den andra näsborren. Det här är ett biologiskt fenomen som kallas för "näscykeln", skriver Marian Papp som forskar om yogans effekter. Läs mer om näscykeln här..

Idag när maken och jag åkte i bilen en längre stund kunde vi båda känna att det växlade mellan näsborrarna häftigt va:) Vart åkte vi då? Vi åkte till Ikea i Västerås jag som inte gillar att gå i stora varuhus med folk och grejer överallt gillade verkligen denna Ikea affär:) En inspirerande miljö och riktigt bra bemötande av personalen där har Örebro Ikea lite att jobba med.Vi är på jakt efter ett bra hyllsystem för diverse saker i vardagsrummet och vi börjar nu närma oss en lösning. Mäta lite till hemma och sedan är det dags för beställning:)

Vill avsluta detta inlägg med tips på ett riktigt bra program jag såg häromdagen, men glöm inte näsduken för detta berör. Jills veranda med gästen Kristian Gidlund.

Här kommer duetten som inte kom med i programmet



Ha det gott
kram Milla

4 kommentarer:

  1. Yoga är så fantastiskt skönt för kroppen! Jag gick förut en gång i veckan och kroppen mådde otroligt bra. All stress försvann. Jag lyckas inte riktigt få till ett pass lika ofta längre, men jag borde.
    Jag har ännu inte sett det avsnittet av Jills veranda, men jag ska. Alla säger att det var väldigt bra och mycket rörande.
    Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara nöjd med den träning som man gör:) Yoga gör jag lite då och då försöker 2-4 gånger på en månad denna tränings form är ny för mig:)
      Programmet ligger ca 3 veckor till på webben så du hinner:)
      Ha det gott goa Remsan

      Radera
  2. Jag går på yoga en gång i veckan och det är helt fantastiskt skönt för kropp och själ. Perfekt kombo till löpning och brukar försöka göra lite yoga-stretchövningar efteråt. Önskar att jag hade ro till att komma igång och köra lite yoga hemma själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att göra hemma själv har jag oxå som mål så småningom:)

      Radera