måndag 13 juni 2011

Lumene


"Jag är en Buzzador och det innebär att jag är med och marknadsför spännande varor och tjänster. Just nu är jag med i en kampanj för Lumene, Vitamin C+ dagcreme"

Lumene dagcreme görs i Finland och innehåller hjortronfröolja, hjortronnektar som ger huden en fin lyster och ska naturligt rena huden. Cremen är inte testad på djur och produkten ska bestå av minst 80 % naturliga ingredienser.
Jag har nu testat cremen en tid och jag tycker den är jätte skön, luktar gott.
Kommentarer som jag har fått av de som fått provburkar av mig har varit.
Luktar gott
Kladdar inte
Torkar in snabbt

Känns skön
Kan tänka mig att köpa den.

Nyfiken som jag är har jag kollat upp några ämnen i cremen.

Steareth-2
Härstammar från palmolja , milt rengöringsmedel och emulgeringsmedel

Hjortron (Rubus chamaemorus)är en lågväxande, flerårig ört

MICA
Om kosmetiskt bruk rapporterade redan kapten Cook på 1760-talet från Noothasundet, där indianerna använde glimmer för att ge glitter åt huden. Vanlig glimmer i fin pulverform (etiketternas Mica) ger idag pärlemorglans åt schampo och andra tjocka emulsioner, tvålfärg, och all slags smink som ansiktspuder (vanligt i dagens mineral make up), läppstift och ögonskugga. Läs mer om detta ämne här..
Linalool
är ett doftämne som finns naturligt i bland annat lavendel och mynta. När linalool kommer i kontakt med syre bryts det ner, oxiderar och blir allergiframkallande. Även om producenter tillför ämnen som fördröjer denna oxideringsprocess, kan det ändå efter en tids lagring och hantering bildas allergena ämnen från linalool. Vill du läsa mer om detta ämne klicka här..

Reflektion:
Tycker att cremen är skön och den passar min hudtyp kan tänka mig att handla den framöver.

Funderingar som jag har är:
Enligt min info folder som jag fått av företaget så står det att hjortron innehåller mycket C vitamin att det är en anioxidant som gör huden vacker och naturlig lyster.
Men jag funderar på om det inte är ämnet Mica som ger lystern se ovan. C vitaminet är säkert bra för huden men ger det lyster?
Men det är kanske svårt att marknadsföra Mica som inte många vet vad det är. De flesta vet ju vad hjortron är. Detta är bara mina egna spekulationer men man kan ju fundera.

En annan fundering som jag har det är doftämnet
Linalool som är allergiframkallande
Varför fortsätter man använda detta ämne läs gärna hela artikeln se ovan
.

2 kommentarer:

  1. Kul att du oxå är en buzzador, och vilka roliga grejer du fått buzza på sistone! :) Är själv ett stort fan av Lumenes ansiktskrämer och ska nog testa denna.

    SvaraRadera
  2. Det var jätte roligt att prova dessa produkter.

    SvaraRadera