onsdag 7 juli 2010

Limstensgruvorna





Nu när barnen är tonåringar blir det inte lika ofta som man gör saker tillsammans hela familjen. Så man får verkligen njuta av tillfällena som ges. En lördag i slutet av Juni åkte vi till ett ställe som heter Limstensgruvorna det ligger längs Etapp13 Sixtorp- Svartå Herrgård 19km (Bergslagsleden) vi gick inte leden utan vi åkte till denna sevärdhet som ligger strax väster om Tryggeboda där det finns en kilometerlång återvändsgränd fram till Limstensgruvorna som är ett gruvområde där man tidigare brutit kalksten/limsten.



Gruvan bröts i slutet av 1800 talet och användes vid järnframställning. Under brytningen utnyttjades naturliga och lodräta sprickbildningar i berget. Som gör att det bildats väldiga öppna rum med 10-12 m höga släta väggar som blir som valv genom berget. Det fanns två vägar att gå ner antingen följde man stigen eller annars tog man stegarna ner. Jag och dottern vågade inte gå ner för stegarna utan vi tog stigen ner och klättrade upp för stegarna i stället. Detta ställe är klart värt ett besök. Det enda som var lite trist var att jag glömt att ta med myggmedel för det var så mycket mygg. Fika stunden blev därför inte så lång men kul hade vi ändå.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig utflykt (förutom myggen förståss) och jättefina bilder.

    SvaraRadera
  2. Denna gång tog jag bilderna annars är det mest min man som tar de fina bilderna.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Det ser mysigt ut. Vi brukar ha gått i Tiveden och dess trollskog. Det påminner lite om dina bilder. //MVH Karin

    SvaraRadera
  4. Tiveden är mycket vackert där har jag vandrat en del.

    SvaraRadera