lördag 3 juli 2010

Bönsallad


Denna sallad har jag fått inspiration från tidningen mer smak nr6/7 2010. Den går bra att äta som ensamrätt, grillat kött eller till kyckling. Denna sallad kommer jag göra en del i sommar passade mig perfekt.

Bönsallad
4 dl kokta svarta bönor
4 dl kokta kidneybönor
broccoli ( ca 200g)
haricots verts (100-200g)
en bit finhackad purjolök
1 snackspaprika finskuren
1/2 dl kapris
200g fetaost( smulad)
1 dl färsk hackad basilika ( eller torkad efter smak)
ev salt

Vinägrett
1/2 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 tsk flingsalt
1/2 tsk svartpeppar

Förväll broccolin och haricots verts i lättsaltat vatten ca 1 min.
Blanda övriga grönsaker och fetaost, kapris och basilika i en skål.
Rör i hop vinägretten och blanda med salladen.

2 kommentarer:

  1. Det där såg jättegott ut. Kanske ska ta och testa det till lite grillat nu när det är grillväder. :-)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut.
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera