torsdag 19 oktober 2017

Svensktillverkade tvättmedel och zeoliter

För en tid sedan började jag fundera på om det var ovanligt att tvättmedel tillverkades i Sverige. Frågan baserades på att jag såg på min tvättmedelsförpackning att det står med stor text Svensktillverkat. Jag mejlade då några stora företag och frågade om vart de tillverkade sina tvättmedel och passade också på att fråga om de hade zeoliter i sina tvättmedel.
Två av fyra företag svarade:


  • Via tillverkar sina tvättmedel i Europa oftast i Storbritannien. De har zeoliter i sina tvättmedel.
  •  Änglamark tillverkar sina tvättmedel i Danmark och har zeoliter i sina tvättmedel. Det tvättmedelspulver som de har som alternativ som är utan zeoliter är Coop sensitive.
Vad är då Zeoliter?
Fosfater förbjöds i Sverige 2008 och i övriga EU i juni 2013, för att rädda våra vattendrag från övergödning. En del tvättmedelstillverkare ersatte då fosfaterna med zeoliter i stället, för att göra hårt vatten mjukare. Men frågan är hur många platser i Sverige som egentligen har hårt vatten?
Zeoliter är mineralartiklar och när dessa blir kvar i kläderna och sprids i inomhusluften bildar de ett fint damm som kan vara allergiframkallande. Luftanalyser som forskare i Lund gjort visade på 5-100 % mer damm i de hem som använde tvättmedel med zeoliter.
Läs mer om det här.. och här... 

Är det ovanligt med svensktillverkat tvättmedel?
Det finns företag i Sverige som tillverkar tvättmedel, men det inte så vanligt som jag först trodde. Jag tycker det är synd att många produkter slutar att tillverkas i vår närhet. Det vi kan göra som konsument är att gynna de företag som valt att vara kvar i Sverige.

Jag mejlade även Tvättgiganten/Kemteknik Scandinavien AB som är företaget som tillverkar mitt tvättmedel. För att jag såg inte miljömärkningen på hinken. Etiketten på hinken där tvättmedlet ligger i börjat bli dålig, så det syntes inte. Mitt tvättmedel innehåller inte zeoliter.
Svaret blev: Washclean Sensitive/allergi är miljömärkt och rekommenderas av Svenska Naturskyddsföreningen som Bra Miljöval

Washclean Sensitive/allergi har jag använt i flera år. Min hink med tvättmedel är inne på sitt tredje år, för man behöver inte så mycket tvättmedel det är lågdoserande :)

Jag har också under perioder använt tvättnötter och jag tycker att de funkar ok på färgade kläder, men inte på vittvätt och träningskläder. Det är ett bra miljöalternativ, men lite bök med att man måste torka nötterna emellan, så att de inte möglar. Sedan är jag lite tveksam till att de reser hit från Indien även om båt är bättre än flyg miljömässigt.

Tips: Välj miljömärkt tvättmedel som tillverkas i Sverige som är utan zeoliter (står på förpackningen)  Överanvänd inte tvättmedel kolla vad du har för hårdhet på ditt vatten (står ofta på kommunens hemsida)
Tvätta fulla maskiner.

Ha det gott
Kram Milla 
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar


8 kommentarer:

  1. Tack Camilla för att du kollar upp och frågar företag! :-). Det är viktigt att sprida informationen om zeloiter, inte många som vet att dessa partiklar släpper och bildar ett allergiframkallande damm.

    Jag kan också tipsa om att testa en tesked bikarbonat i tvättmedelsfacket när du tvättar ljus tvätt med tvättnötter. Tvätten blir så vit och känns verkligen ren och fräsch. Om träningskläder luktar svett så är ett tips att lägga dem i handfatet och täcka med kallt vatten och sedan hälla på 1-2 dl ättika. Låt ligga några timmar så försvinner all oönskad lukt när du sedan tvättar dem. Som du märker är jag såld på tvättnötterna, men jag håller med dig om att det är tråkigt med transporten, att de behöver fraktas ända från Indien. Då är ju ett svensktillverkat tvättmedel bättre ur den synpunkten. Men min gissning är att även de svensktillverkade importerar ingredienser till sina tvättmedel från övriga världen även om de tillverkas här. Inget jag vet med säkerhet dock.

    Önskar dig en fin dag och trevlig helg! Med vänliga hälsningar /Sara på Saraseviga.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tvättmedelsindustrin är inte enkel😉 Skulle vara intressant att kolla vart de köper sina ingredienser😊 Jag har provat tvättnötter i perioder sedan 2011 och jag har testat med bikarbonat och det funkar ibland, men när jag hade två tonåringar hemma så funkar det inte på deras strumpor. Ättika använder jag till mina träningskläder och det funkar bra, men inte alltid med tvättnötter.
      Jag kan absolut tänka mig att använda tvättnötter mellan varven, men jag är inte lika såld på dessa som du😉
      Ha en fin helg fina Sara
      Kram

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Zeoliter skulle det stå, inte zeloiter, i min kommentar ovan. :-)

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Tack för bra info! Har börjat använda ättika istället för sköljmedel. Fu kar jättebra. Men nu undrar jag över zeolith-torkningen i diskmaskinen. En funktion jag gillar men som kanske inte är så bra då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att Bosch diskmaskiner har börjat med denna funktion. Vet inte riktigt hur det är, när zeolitkulorna ligger i en stängd behållare hela maskinens livslängd. Men en intressant fråga som jag själv skulle vilja ha svar på. För annars har ju zeoliters uppgift att göra hårtvatten mjukt, när det ligger i tvättmedel och maskindiskmedel. Undvik maskindiskmedel med detta ämne i alla fall. Tillverkarna har kommit på det, för många idag diskar plastsaker i maskinen och plast är svår torkat. Jag rekommenderar att diska plast saker förhand, för man handdiskar inte 60-70° som torkprogrammet kommer upp i och andra otrevliga kemikalier lossar från plastsakerna. Bosch lanserar ochså denna funktion med att det är energisnålare och det är en intressant fråga. Jag har inte hittat någon information om det förutom på deras sida.
      Tack för spännande fråga.
      Ha det gott
      Kram Milla

      Radera