söndag 19 maj 2013

Rödvinbärskaka

Har ni som jag en del bär i frysen som man har snålat på under vintern?
Undrar varför jag gör så?
Det är väl på vintern man ska njuta av sommaren?
Men nu kommer det snart nya bär så då är det dags att sluta snåla :)
Igår när jag skulle ha lite matsäck med mig till orienteringstävlingen och skulle ha kylklampar, så hittade jag inga. Vem har städat bort dem? Ja man får ta vad man har och ja vad har man mycket av i frysen jo vinbär, ja de fick fungera som kylklampar :)
När vi sedan kom hem gjorde jag en god kaka på bären inspiration till receptet hittade jag hos Trillanshörna.

Rödvinbärskaka
100 g smält smör
2 ägg
1,5 dl agave sirap
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2-3dl rödvinbär
Sätt ugnen på 175°
Smält smöret.
Rör ihop ägg, agavesirap och vaniljpulver
Rör ner mjölken och smöret.
Blanda ner vetemjöl, bakpulver och salt.
Blanda försiktigt i bären
Smörj en form.
Grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter.
Låt kakan svalna

Glasyr: 
100g philadelphiaost
kokosflingor
agave sirap 
Blanda philadelphiaosten och önskad mängd kokosflingor och smaksätt med agave.
Smeta på kakan och häll på kokosflingor
Det här är mitt bidrag till söta saker månadens tema: tillbehör och är med och tävlar om boken
 "Sött från förr”


Idag har vi haft födelsedagsfika för dottern som fyller 17 år i morgon och denna kaka blev riktigt uppskattad.
Såg ni på melodifestivalen i går?
Vi satte poäng och kommentarer vilket jag tycker är riktigt roligt :)

Vi var överens om att Rumäniens bidrag var årets sämsta makens kommentar är så bra.
"Det måste ha hänt en olycka när han skulle ur kistan. Kulorna är kvar i Rumänien"
Årets bidrag som man blev glad av var Grekland
Årets besvikelse var Bonnie Tyler en av mina idoler, men detta var minus poäng
Sämsta engelskan Armenien
Coolaste scenframträdandet Azerbajdzjan 
Vackraste klänningen Spanien
Vilka hejade vi på då?
Jo Danmark, Norge, Belgien, Irland, Ryssland






Ha en riktigt skön söndag kväll :)

12 kommentarer:

  1. Kakan låter mycket god, syrlig och söt. Vad tyckte ni om Finlands bidrag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakan kändes fräsch i smaken:)
      Ja Finland de fick bara 1/2 poäng av 5 möjliga, kommentar: fjantig och töntig.

      Radera
  2. Mmm...gott, gott med rödvinbär! :)
    Kul att du hejade på Ryssland! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svärmor tyckte Rysslands bidrag var riktigt bra:)
      Den fick 4+ av 5 möjliga kommentar:bäst hittills, trevlig och fin låt:)

      Radera
  3. Mums med rödavinbär i kakan : ) Ja det var så mysigt att träffa Erika. Vilken underbar kvinna : ) kram Sofia som höll på Danmark love the song!

    SvaraRadera
  4. Härligt med lite bärgömmor i frysen. kakan låter riktigt god!

    Jag älskar Mello och Eurovison. Man blir glad av det mesta som har med det att göra. Jag gillade Tyskland, Danmark, Belgien och Irland.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med mello:)
      Ja nu ska jag använda bären lite bättre som ligger i frysen och trycker:)

      Radera
  5. Tänk vad olika smaken är. Jag tyckte att Rumäniens bidrag var bäst. Kulor eller inte. Greklands var sämst enligt mig, haha. Inte minst texten.

    Påhittigt med vinbärskylklampar. Röda vinbär är så gott i kaka! Stor kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så roligt med melodifestivalen, att man tycker så olika ha ha:)
      Kram

      Radera
  6. Smart att heja på så många, man har större chans att vinna då /ha rätt :)
    Inte 100 på vem jag hejade på men Azerbadjan var bra.

    SvaraRadera