onsdag 1 maj 2013

Jordgubbspaj

Igår var det verkligen Aprilväder, men i dag är det Maj och solen strålar så fint. Har ni några planer denna underbara dag?
På min agenda står det det klassisk finsk massage, tvättstugan och baka chokladbullar.
Maj är en månad som mycket händer, i min familj fyller båda mina ungdomar, så därför tänkte jag börja förbereda det med att baka bullar. Chokladbullar har jag aldrig bakat, men sett många varianter på recept. Har ni något bra sådant recept så delge gärna:)
I dag bjuder jag på en liten somrig paj:)

 

Jordgubbspaj
Jordgubbar önskad mängd
 1/2 dl Agavesirap
 1/2 dl Linfrön
 1 -1 1/2 dl Havregryn
 1 dl Mandel
 1/2 dl Solrosfrön
 1 dl Rapsolja

Sätt ugnen på 225°
Lägg i jordgubbarna i en pajform ev dela dem om de är stora.
Häll i linfrön, mandel, solrosfrön i en mixer och mixa grovt.
Blanda i agavesirap, havregryn och rapsolja, om du vill ha en torrare smuldeg ha i mer havregryn. Smula över degen över jordgubbarna
Grädda pajen mitt i ugnen ca15 min
Det är mitt bidrag till månadens Sötsak tema: Rött

15 kommentarer:

  1. Mums, jordgubbspaj är ju bara för gott! Och vad skönt det låter med massage, det är något jag skulle behöva minst sagt.

    SvaraRadera
  2. Men gud vad gott! Jordgubbar i paj låter ju hur smaskigt som helst! :)
    Skönt med massage! :)
    Ha en fin dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev riktigt bra med jordgubbar i pajen:)

      Radera
  3. Gott med jordgubbspaj, tänk det är inte länge tills de svenska goda gubbarna dyker upp på hyllorna nu... härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänkte jag. Nu är det dags att sluta snåla på jordgubbarna i frysen:)

      Radera
  4. Åh här hos dig hitter jag ju genast en massa gott som passar mig alldeles utmärkt!! Denna måste jag prova! Och inte tala om för mina boys hemma vad som är innehållet ;) bara det smakar bra! Jag ska lusläsa alla recept när jag får tid... kram Milla ("FlowerPower")

    SvaraRadera
  5. Jag vill också ha finsk massage!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man mår riktigt bra i kroppen efter det:)

      Radera
  6. Yummie, det låter riktigt smarrigt!

    SvaraRadera
  7. De här receptet läggs i arkivet o testas efter graviditeten då frön verkar inte vara på min sida just nu ur allergi synpunkt... Hoppas de är bara under graviditet som läkarna tror...

    Allt med jordgubbar måste ju bli gott ;-)

    // min mat och vikt

    SvaraRadera