fredag 24 maj 2013

Mauds fiskelycka

Den här veckan har det kommit otroligt mycket regn i Örebro. Men under tisdagens joggande på Vårruset så var det uppehåll :) Det var extra roligt i år för jag hade fått ihop två lag (12 personer).

Jag har blivit inspirerad av filmen Små citroner gula, så dagens recept är en variant på:
 Mauds fiskelycka 
    200 g laxfilé
    400 g torskfiléer
    200 g räkor med skal
    1 st gul lök
    2 st vitlöksklyftor
    2 dl vitt vin
    1/2 pkt fryst dill
    1 st fänkål
    1-2 msk tomatpuré
    1 pkt saffran
    21/2dl vatten
    2 1/2 dl grädde  
    1/2 st rivet skal och saft av citron
     salt
    
Skala räkorna och spara skalen. 
Skär fisken i bitar. Skala och hacka lök och vitlök. 
Skär fänkålen i bitar. 
Koka upp vinet tillsammans med löken häll i räkskalen och koka 5 min.
Sila av räkskalen, spara spadet och blanda det med 2,5 dl vatten, tomatpuré, saffran, grädde och fänkål i grytan.
Låt koka 2 min. 
Tillsätt citron och fisk och låt sjuda på svag värme ca 5 min. 
Smaka av med salt. 
Lägg ner räkor och dill strax innan servering.
Vill man ha originalreceptet så finns det på Arla.

Vi var ett tjejgäng som var på filmen Små citroner gula för ett tag sedan. Den dagen vi var där, så såg jag inga grabbar i salongen. Jag brukar inte kolla hur många män och kvinnor som går på olika filmer, men just denna gång var det otroligt mycket kackel i salongen innan filmen började:)
Sedan när jag har läst lite recensioner om filmen, så inser jag att det nästan bara är män som recenserat filmen och då har den fått otroligt dålig kritik. Det kan jag visserligen förstå, för detta är en riktig tjejfilm. Den här filmen är en romantisk komedi som är förutsägbar en Feelgood-film helt enkel. Jag tycker den här filmen var riktigt mysig jag ger den 3+ av 5 möjliga.
Det är också en av de första gångerna jag inte blir besviken på filmen när man läst boken.
Ja, boken läste jag visserligen för rätt många år sedan, när vi åkte Inlandsbanan (2006)



 Ha det gott

19 kommentarer:

  1. Gott med fisksoppa! Ditt recept låter mycket smarrigt! :)
    Måste också se den här filmen! :)
    Ha en fin lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var riktigt gott:)
      Hoppas du oxå tycker om filmen:)

      Radera
  2. Nej, har varken sett filmen eller läst boken men det är väl dags snart kan tyckas :) Saffran i mat är riktigt gott tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Amy nu är det dags, man får lite matinspiration av filmen:)

      Radera
  3. Kul med vårruset jag var dock inte med.
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul med Vårruset synd att du inte var med:)

      Radera
  4. Så kul! Det var superlänge sen jag läste boken och jag måste nog se filmen med tror jag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Alltid trevligt med recept på soppa... äter soppa alldeles för sällan
    trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bot och bättring:)
      Hoppas du hade en skön söndag du med som jag hade:)

      Radera
  6. Boken har fru M läst men filmen har ingen av oss kollat på. Blir nog först när den kommer på dvd så vi kan hyra den. Skönt att slippa bli besviken på filmen som man oftast blir efter att ha läst boken först.
    Fiskelyckan låter väldigt god, man blir ju lycklig av att bara läsa receptet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen kommer nog snart på DVD det brukar gå ganska snabbt:)

      Radera
  7. Fiskelyckan lät mycket mumsig. Och vi hade tänkt se filmen på bio men vi hann inte riktigt med så vi väntar på att kunna hyra den. Men det får vänta tills vi kan gräva fram tv:n igen... får bli som en belöning efter allt renoveringskaos. Visste inte att filmen är baserad på en bok.

    SvaraRadera
  8. Låter verkligen mumsigt! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Låter spännande ska kolla upp det:)

    SvaraRadera
  10. ÅH du den soppan både ser och låter jättegod ut! Detta receptet snor jag :D

    SvaraRadera