söndag 4 mars 2012

Vasaloppet,Utmaning, Arktis, Greenwashing

Vilken mysig morgon! Vasaloppsmorgonen är lite speciell tycker jag. Egentligen är jag inte så sportintresserad men just när Vasaloppet är vill jag se försnacket och starten och vem som vinner.
Jag är rätt morgontrött men ställer klockan för att se detta.
Jag bakade morotsscones idag se recept här..  jag hade grekisk yoghurt i dag stället för filmjölk, det blev jättebra. Sedan satt vi och mös i soffan jag dottern och maken.

Jag har fått en utmaning av Malin om fem saker ni inte visste om mig. Jag tyckte detta var rätt kul, även om jag inte är så förtjust i kedjebrev.
  1. Det kliar i näsan på mig när jag äter chili
  2. När jag var i 10 års åldern ville jag göra en smetkokbok, jag älskade att göra smarriga smetar
  3. Mina barn har försökt att lära mig att åka skridskor.De har dragit mig med en bandyklubba, nu kan jag åka hjälpligt.
  4. Samlade på Snäckor (sniglar) när jag var liten. Min pappa var inte så glad åt det.
  5. Kan inte känna lukten av Isterband
Jag utmanar Fredrik Backman som verkligen kan få en till ett gott skratt 
Annars utmanar jag alla som läser min blogg.

 Information från Greenpeace
Shell är på väg att borra fem försöksbrunnar norr om Alaskas kust i Beauforthavet och Tjuktjerhavet, men det finns gott om goda skäl till varför de ska låta bli. Förutom att ett oljeutsläpp skulle vara katastrofalt, så kan vi med tanke på klimatförändringarna inte ta upp och bränna mer olja. Dessutom räcker den olja som finns i Arktis bara under tre år.

Det vill säga, vi sätter hela Arktis känsliga och unika ekosystem i stor fara bara för att mjölka vår planet på de sista dropparna olja, samtidigt som vi redan nu borde övergå till 100% förnybara energikällor. Det är ohållbart, kortsiktigt och mycket riskabelt.


Var med och och skydda Arktis genom att skriva på läs mer här..


 Greenwashing
Att många företag marknadsför sina  skönhetsprodukter med att de innehåller "naturliga ingredienser" när huvuddelen är syntetiska är ingen nyhet. Eller att vissa företag gör vad de kan för att behålla sin naturliga stämpel och döljer innehållsförteckningar.
Som konsument är detta inte lätt, jag har precis börjat att lära mig lite smått i den gröna skönhetsdjungeln  bl.a undviker jag mineralolja och parabener.

Läste ett skrämmande inlägg om hur ett företag bemöter en kund oproffsigt, otrevligt och sedan mailar och ringer upprepade gånger till flera personer som har bloggat om det.
Jag rekommenderar en läsning av det här inlägget hos Jenny (framför allt kommentarerna) 

Ha en riktigt skön söndag 

12 kommentarer:

  1. Hihi kul att få veta lite fakta och scones ser jättegoda ut! Ha en härlig söndag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev både rolig och tråkig fakta i dag det är tur man kan blanda lite. Sconesen blev riktigt goda

      Radera
  2. En smetkokbok låter ju intressant, kanske ett framtida projekt?

    SvaraRadera
  3. Ja, usch stackars Jenny och Hannah! :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju inte riktigt klokt hur företag kan bete sig.

      Radera
  4. Tänk att jag missade helt att vasaloppet var igår. En god vän till mig brukar åka vasaloppet men i år var hon inte med och då missade jag det förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tokigt då, du får säga att vännen måste åka nästa år så du kan titta på.

      Radera
  5. Hej denna superduper ...tisdag =)
    Receptet på morotssconsen måste jag bara få sno hihi! Ser jätte goda ut!!
    Jag vill även tacka dig för kommentaren du har lagt på min blogg. Dina ord värmer =)
    KRAMKRAM denna ....hmm tisdag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas morotssconesensmakar bra hos dig med. Ha en bra vecka

      Radera
  6. Jag tittar inte alls åt eko produkter när jag handlar. Jag tror inte på det överhuvudtaget. Med förorenad luft och jord,( sura regn, övergödning)hur kan vi då ha eko grönsaker eller frukt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika och tänker på olika sätt.
      Jag tror på att äta så rena produkter som möjligt och det innebär inte att det måste vara ekologiskt.

      Om du syftar på detta inlägg om sköhetsvård.
      Så tycker jag att en produkt som företaget marknadsför med att de innehåller "naturliga ingredienser" när huvuddelen är syntetiska inte är ok. När konsumenten har gjort ett aktivt val.

      Radera