lördag 22 oktober 2011

Köttfärsbiffar i gudomlig sås


Härligt med lördag, här regnar det men det är inte så kallt utan rätt skön luft ute.
Har skjutsat maken på morgonen som hade ett fotouppdrag att göra denna lördag.
Är lite stel i kroppen efter gårdagens träning skivstång/spinning 90 min, så jag startar min dag i lugnt tempo.

Sitter nu och dricker lite förmiddagskaffe och funderar på vad jag vill göra denna dag.

Börjar nog med att fixa diskbänken det är en skön känsla när det inte är massa disk framme
och sedan cyklar jag upp på stan och hämtar ut biljetter som jag beställt till två olika arrangemang jag ska på innan jul.
Ska nog passa på att pumpa cykeln när jag ändå är på stan, så slipper jag känna stenarna när jag cyklar.
Jag vill också ha ett rent badrum, så det får jag fixa.

Kvällens höjdpunkt blir ändå att gå på teaterföreställningen Amadeus, längtar såå den har fått fina recensioner.
Vad ska du göra den här härliga lördagen?

Här kommer en riktigt god rätt hittade receptet på bloggen Matverkstan

Köttfärsbiffar i gudomlig sås
6 biffar
• 600 g nötfärs
• 1 förpackning mozzarella i bit
• 1/2 kruka färsk basilika
• 4 soltorkade tomater
• 1 dl grädde
• 1 ägg
• 11/2 tsk salt
• 2 krm svartpeppar
• smör
Sås:
• stekskyn
• 2 dl grädde
• 1 msk tomatpuré
• 100 g philadelphiaost
• Kalvfond

Blanda färs, salt,peppar grädde, hackad basilika, ägg,
hackade soltorkade tomater och mozzarella skuren i små bitar.
Forma 6 st biffar.
Stek biffarna på ganska hög värme, några minuter per sida, i rikligt med smör. Lyft upp biffarna och rör ner grädde, philadelphiaost och fond i steksyn.
Låt koka upp och lägg i biffarna och låt dem puttra med tills de är genomstekta.

Länk

5 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig och lugn lördag. Själv sitter jag och funderar på samma sak, hur jag ska lägga upp den är trista mörka tråkiga dag. Till kvällen är jag bortbjuden på middag så jag slipper matlagningen idag, bara det känns hur bra som helst.

    SvaraRadera
  2. Härligt med träning, man får så mycket energi :-)
    Detta recept passar mina smaklökar perfekt, jättegott.

    Trevlig söndag

    SvaraRadera
  3. Ann-Sofi: Härligt att bli bjuden på mat.
    Susanne: Visst är det härligt med träning. Gott, Gott

    SvaraRadera
  4. Det där lät riktigt gott !

    SvaraRadera