torsdag 1 april 2010

Pappas goda fisk

Kokt fisk med äggsås det är väl hur gott som helst. Det var ett tag sedan jag åt det så nu var det dags. Denna rätt var en av mina favoriter när jag var liten och är ännu i dag. Fisken gör jag som min pappa gjorde fast han använde oftast färsk fisk. Såsen har jag ändrat lite på.

400g Hokifile eller Torskfile
1-2 litet vatten
31/2 msk salt per liter vatten

Skär fiskblocket i fyra tjocka bitar ( halvtinat)
Koka upp vattnet tillsätt saltet. Lägg i fisken koka ca 8-10 min. Ta upp fisken ur vattnet lättast är det med en hålslev.
Servera med äggsås, ärtor och potatis

Äggsås
5 dl mjölk
3 msk dinkelmjöl+ ev vatten
salt, vitpeppar
3 msk persilja
2 hårdkokta ägg
Koka upp mjölken. Rör mjöl och vatten till en gegga och häll i mjölken vispa så att det inte blir klumpar och låt koka upp på svag värme. Smaka av med salt och peppar. Till sätt hackat ägg och persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar