lördag 10 april 2010

Chokladkaka


Denna chokladkaka är lagom söt. Jag blir lika förvånad varje gång att det funkar utan bakpulver och mjöl. Det smakar mycket choklad så man behöver inte så storbit förrän man blir nöjd. Jag bjöd på denna kaka på annandag påsk jag dekorerade med grädde och physalis det såg ut som stekta ägg lite påskigt blev det. Gör inte samma miss som jag hade lite bråttom och la på grädden när kakan var varm. Receptet kommer från Ulrika Davidsson.

300g mörk choklad
6 ägg
1/2 dl råsocker
100g hackade pekannötter
1 msk rapsolja
1/2 dl kokosflingor
Sätt ugnen på 200g. Hacka nötterna. Smält chokladen över vattenbad. Dela på äggulor och äggvitor i två skålar.
Vispa äggvitorna till ett fastskum. Vispa äggulor och råsocker. Tillsätt chokladen nötterna och äggvitorna blanda väl. Smörj en form med olja och kokos gärna med löstagbar kant. Häll i smeten i formen grädda ca 20 min.

Garnering: Grädde, physalis eller pekannötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar