lördag 30 december 2017

Utmaningar 2017 och 2018

Nytt år och dags att kolla hur har det gått med 2017 års utmaningar läs här vad jag skrev förra året....

En ny utmaning under 2017 är att få ordning på min mejl både hemma och på jobbet. Ta bort mejl oftare och se om det går att synka på mina enheter på min hem mejl. Nu försvinner inte mejlen när jag tar bort från datorn de kvar i Ipaden, så länge det är så vill jag inte ha mejlen i telefonen. Vill inte hålla på att ta bort mejl på så många ställen.
Läste på Twitter för ett tag sedan där Terracycle skrev att 65 sparade mejl förorenar lika mycket som att åka bil 1km.

Hur har det gått:
På jobbmejlen har jag lyckats bra med att inte ha för många mejl jag rensar mer regelbundet.
Det har inte gått att synka mina enheter hemma utan så länge som jag har en gammal dator, så får det vara på detta sätt.  Jag försöker att komma ner i antal mejl som ligger kvar i datorn, men jag har en bit till att jobba på. Men efter att ha haft nästan 3000 mejl har jag nu 900. Jag har kommit överens med mig själv att varje gång jag går in på mejlen i datorn ska jag ta bort några gamla mejl.
På Ipaden har det gått bättre att få bort , men jag måste bli bättre att göra det fortlöpande. I början av året var jag i hamn, men sedan glömde jag igen att tömma. Det jag kommit på är att jag måste gå in på själva gmailen för att ta bort då försvinner det från Ipaden, men tar jag bort från Ipaden finns det kvar på gmail. Bara att fortsätta rensa bort mejl under 2018.


När jag under 2015, 2016, har haft svårt att träna som jag är van vid (skadat mig i höger höft och vänster arm) har jag som utmaning 2017 att jag ska fortsätta med simningen som jag påbörjat även om det inte är min favorit träning. Innan 2017 är slut ska jag kunna simma bröstsim avslappnat och doppa huvudet i varje simtag. Jag ska också ha använt den privatlektion i simning jag vunnit i en tävling.

Hur har det gått:
Jag har varit i väg under året och tränat att simma. Jag har blivit bättre på att simma avslappnat och lyssnat på de råd jag fått. Jag vågar doppa huvudet i alla fall var tredje simtag och det är en stor utveckling för mig. Jag har kontaktat simtränaren via mejl där jag vann ett presentkort, men hon har inte hört av sig. Jag ska ta kontakt igen.


Min matutmaning 2017 blir att handla fisk över disk och börja prova andra sorters fisk än det jag är van vid. Jag har en kokbok som länge stått i min bokhylla, som nu ska få vara min handledare i denna utmaning. Jag ska minst ha lagat 5 recept från boken innan 2017 är slut och jag ska veta mer om rundfisk, plattfisk, feta fiskar, exotiska fiskar och skaldjur.
Boken heter Fisk á la Aldo från musslor till svärdfisk.

Hur har det gått:
Jag har testat några recept från boken men är ännu inte i hamn. Kokboken upplever jag lite onödigt komplicerad, men de rätter jag gjort har blivit goda. Jag kommer under 2018 presentera de recept som ännu inte har fått några inlägg och göra utvärdering av kokboken.

E-fakturorna jag skulle fixa under 2017 

Hur gick det:
Några har jag fixat, men har några kvar. Jag kommer på det varje gång jag betalar räkningar, så nu behöver jag skärpa till mig.

Nya utmaningar 2018

Jag har under flera år försökt att inte handla kläder, som jag verkligen inte behöver utan använt klart de kläder som jag har. Nu har jag kommit till en punkt där jag börjar få dåligt med kläder, så mitt nästa steg är att börja köpa begagnade kläder. I fall jag måste handla nya att jag undviker polyester och försöker hitta miljömärkta kläder.

Jag har under perioder problem med magkatarr och stress. Jag ska under 2018 försöka hitta ett sätt, att hantera min stress, som är jobbrelaterad och försöka kartlägga situationer, för att se vad jag kan göra åt det. Jag ska också lära mig mer om bra bakterier i magen och hoppas på att jag kan ta bort den jobbiga magkatarren som dyker upp mellan varven.

Jag lyssnade på podden Hälsosant om andning under hösten. Det avsnittet fick mig verkligen att tänka till. Jag tänker under 2018 lära mig mer om hälsa och vår andning.




Min tränings utmaning under 2018 kommer att vara att träna tre pass i veckan styrka, kondition, smidighet och att kroppen accepterar detta innan jag ökar på min träning ytterligare, så att det inte blir bakslag. Jag ska lyssna mer på kroppen och inte på vad huvudet säger. Jag vill vara helt återställ från mina skador till sommaren. Med hjälp av olika sorters träning, kiropraktor besök och massage regelbundet hoppas jag på ett bra träningsår 2018.

Ett gott slut och ett Gott 2018 önskar jag er
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar


14 kommentarer:

  1. Gott nytt år till dig Milla och lycka till med dina utmaningar för 2018. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat och lycka till med dina nya mål. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år! Härliga utmaningar och mål du har. Ha en fin start på 2018

    SvaraRadera
  4. Tittar in och önskar dig ett alldeles underbart 2018!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Gott Nytt År Camilla! Lycka till med dina utmaningar. Jag är gärna med dig och tränar!

    SvaraRadera
  6. Spännande att läsa om dina mål! Gott nytt år! :-)

    SvaraRadera
  7. Vad målinriktad och ambitiös du är! Du har ju kommit en bra bit på väg. Jag hade en period när jag provade en ny maträtt varje vecka. Det var riktigt roligt och vi fick nya favoriter, bla fisk i paprikasås.
    Hoppas du får hjälp med dina problem så du kan träna som du vill.
    Det där med mailen borde gå att synka även om datorn är gammal tycker jag. När man skriver in kontouppgifterna på telefonen får man ju frågan om man vill synka. Har du mappar där du sparar mailen. Bättre med 10-15 mappar än allt i inkorgen. Då blir det lätt att hitta mailen man letar efter.
    Andning är helt suveränt mot stress. Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken kul utmaning med en ny rätt varje vecka.
      Jag ska testa igen tack för tipsen. Jag har tyvärr allt i inkorgen och inga mappar tål att tänkas på har inte tänkt på det förut.
      Kram MILLA

      Radera