söndag 30 augusti 2015

Ingefära

Bloggen Min lilla kokvrå har börjat att ha månadens middagstips augustis tema är ingefära. Jag tycker det är ett riktigt roligt sätt att ge varandra tips, så jag letade i arkivet vad jag kunde bidra med. Jag hade en del recept med ingefära för det är en favorit smaker, men valde dessa recept.


Morotssoppa med curry 4 port
6 morötter
1 palsternacka
2 potatisar
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
4 cm färsk ingefära
2 msk rapsolja
1 msk curry
2 buljongtärningar höns eller grönsaks
13 dl vatten
1 lagerblad
1 krm timjan
salt
svartpeppar
1 msk pressad citron

Skala och riv grönsakerna grovt i en matberedare. Fräs grönsakerna och curryn i olja någon minut. Lägg i buljong, vatten, lagerblad, och timjan. Koka under lock 10 min.
Ta upp lagerbladet och mixa soppan med stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar och citronsaft.


Denna fräscha dryck fick följa med på detta tema :)

Vattenmelonjuice med ingefära
Vattenmelon är sommar för mig. Den är god och lätt variera man kan ha den i sallad eller äta den i stället för en kaka.
Jag har nu provat att göra en läskande sommar dryck som går snabbt att göra.
Skala och kärna ur en halv vattenmelon och lägg i en mixer tillsammans med 2 tsk riven färsk ingefära.
Kör mixern ett par minuter
Tillsätt isbitar och kör mixer någon minut.
Servera


Hoppas ni haft en skön helg
Jag har haft det riktigt bra. Igår vandrade jag och maken med några vänner 12 kilometer på Bergslagsleden :)

Ha det gott
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar