söndag 28 juni 2015

Mandelkärnan

För ett par veckor sedan hade vi bokcirkelchatt om boken Mandelkärnan av författaren Inger Alfvén.
En bok som tar upp många ämnen och frågor, så en riktigt bra bok att ha i en bokcirkel.
Mandelkärnan är uppdelad i fyra delar varje del utspelar sig i olika tidpunkter.
Boken börjar med att vi får följa med när Laura som 12-åring lämnar sin sjuka mor i Buenos Aires i Argentina och ensam flyga till sin morbror i Sverige. Det är en främmande värld hon möter, och allt är inte som hon tror. Långsamt öppnar sig en annan värld för henne: en bästa vän, den första kärleken, miljöengagemang, långresa i Sydostasien, läkarutbildning… m,m
Varje del i boken avslutas som en sorts cliffhanger på det sättet saknade jag inte kapitlen.
Början av boken fångar mitt intresse jag vill veta mer om Lauras öde och jag blir nyfiken på hur det ska gå för henne. Efter ca halva boken börjar jag tyvärr tappa intresset. Boken börjar mer och mer att ha ett inre ältande/dialog, så som läsare är det svårt ibland att hänga med. Det händer mycket i boken och många frågor dyker upp. Laura tar många konstiga beslut, som irriterar läsaren samtidigt kan det bli bra diskussionsfrågor. Läs gärna Endast Eböcker tankar kring boken.
Det här är en bok som jag ändå tycker är värd att läsa för den ger många tankar. Om jag skulle ge den ett betyg så blir det 3 av 5.

Ha det gott
Kram Milla

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du lyckats "knåpa" med orden väldigt bra! Med tanke på din kommentar på min blogg ... det måste vara "två själar – samma tanke" ... för jag har också gått och tänkt på sistone att det skulle vara kul att ses igen. Om vi ska fortsätta på samma tema, d v s Andrée, så finns ju faktiskt de tre männens gravplats i Stockholm. Kanske en dyster sak att besöka, men man kan ju hitta på annat också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klart vi måste ses:)I Stockholm går alltid att hitta på något roligt :)

      Radera