onsdag 25 juni 2014

Tillbehör m,m

Hoppas ni hade en bra midsommar. Här i Närke var det riktigt kallt vet inte om jag tinat upp ännu:)
Själva midsommarafton var vi bara hemma och softade och åt god mat. Jag gjorde bl.a en god melonsallad och en äppelsatsiki riktigt goda tillbehör.

 
Melonsallad (inspiration från mer smak)
Melon (gärna olika sorter)
tomat
finhackad lök
hackad färsk mynta
Extra god till kallrökt lax

 
Äppelsatsiki (recept från mer smak)
1 äpple
2 dl turkisk yoghurt
1tsk flytande honung
3 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
ev lite salt
Extra god till matjessill

Midsommardagen var det mer fart, för då var det dags att gå på bröllop.
Vi hade förmånen att närvara, när en nära släkting gifter sig. Det är en riktig kärlekssaga hon hittade sin drömprins när hon var 50+ och gifter sig för första gången när hon är 60år.
Den borgerligavigseln ägde rum utomhus på en dansbana, så vackert.

 
 Jag står fjärde från vänster, sonen tredje från vänster, dottern andra från höger.

Brudparet ville inte ha presenter utan man fick istället bidra med hjälp med bröllopet. Mitt bidrag var att förbereda och servera afternoon tea till min hjälp hade jag 8st flitiga arbetare. Vi skulle göra ca 360 snittar, värma bröd, koka kaffe, te och duka fram till ca 100 gäster. Det var ett kul uppdrag, men även lite svettigt, men vi grejade det och allt blev riktigt bra:) Makens bidrag blev naturligtvis att fotografera.


Tre sorters snittar blev det
Laxsnitt
Citronsmör (blanda citronskal och smör)
Kallrökt lax (finstrimlat)
Dekorera med persilja

Pepparotssnitt
Pepparotsost
Svart caviar (rom)
Dekorera med gräslök
Blanda osten och caviaren och bre på

Äggsnitt
Koktägg (finhackat)
Majonnäs
Dekorera med krasse

Ta hand om varandra och glöm inte att uppmärksamma dina närmaste och visa omtanke och ha kul
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar