onsdag 2 juli 2014

Elise Lindqvist

För några år sedan gick ett program på tv som hette "Den hemlige miljonären" det avsnitt som jag kommer i håg mest är när Ola Lauritzson träffar Elise Lindqvist och får vara med i hennes arbete med att hjälpa prostituerade på Malmskillnadsgatan. Något år efter visas det en dokumentär om Elises arbete som volontär ,man kan inte undvika att bli berörd.



Jag fick möjlighet för några veckor sedan att lyssna på henne vid ett seminarium. Jag satt som fast klistrad på bänken när jag lyssnade på henne. Man kan nästan inte tro att det är sant det hon upplevt och att hon nu är så otroligt ödmjuk och go. Under seminariet växlar mina känslor från skratt till gråt när seminariet är slut, så är jag helt matt sitter kvar en stund för att samla kraft och det är jag inte ensam om. Innan jag går ut från rummet tänker jag att jag ska tacka Elise för den kärlek och engagemang hon ger. Men jag hittar inga ord gråten sitter i halsen på mig, men då är det en kvinna som går fram till Elise och säger " Du som ger så mycket kramar får jag ge dig en kram?"

När jag sedan kommer hem sträckläser jag hennes bok Ängeln från Malmskillnadsgatan.
I boken får man läsa om Elises uppväxt och sedan följa henne till där hon är i dag.

"Ganska ofta möter jag flickor som har blivit utsatta för våld. En gång tar jag hand om en flicka som blivit svårt misshandlad med en trasig flaska av mannen som skulle köpa sex av henne. Hon kommer stapplande mot mig och säger med svag röst.
" morsan hjälp mig"
Jag lägger armarna om henne och märker att hon är tovig och våt i håret. Hennes ansikte är svullet och hon är kladdig av blod. Hon darrar.
"Håll inte så hårt  morsan" säger hon "Det gör så ont.
Jag tröstar henne, samtidigt som jag tar upp mobilen och ringer ambulans.
När ambulansen kommer plåstrar de om henne innan de tar henne till sjukhuset. Jag frågar en av sjukvårdarna.
" Vad är det för kladd hon har fått i håret?"
" Det är hjärnsubstans" svarar han
Kunden har krossat hennes skalle så hårt. Den flickan klarar sig inte.

Boken är kort, lättläst och gripande, men jag hade önskat att den var längre för hon har så mycket att säga. Det som skrämmer mig är att hur människohandeln har ökat i EU och att så lite görs.

Människohandlarna tillhör ofta kriminella nätverk. De använder olika metoder för att kontrollera sina offer. De använder våld eller hot, utpressning och sexuella övergrepp för att få människor att göra som de vill. Hot om att skada familjemedlemmar i hemlandet är också vanligt.
Det som är riktigt hemskt är att fattiga människor luras in i detta och kan sedan inte ta sig ur.

Det finns så mycket att säga om detta ämne, när vi hade bokchatt om boken funderade vi mycket på hur hallickarna funkar har de ingen empati? är det bara makt och pengar som styr? och hur kommer det sig att man väljer en sådan yrkeskarriär?
Varför gör man inte mer inom EU för att stoppa det?
Frågan om Trafficking kommer jag titta lite extra på när det är val i höst.
Vi pratade också om hur viktigt förbyggande arbete är t.ex inom förskola, skola

Kan varmt rekommendera att lyssna på Elises sommarprogram klicka här..

Nästa bokcirkelchatt tänker vi läsa Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman
När: 5 Augusti mer info hos Boktokig när det börjar närma sig häng på om du vill

Att Elise skulle vara en ängel är det ingen tvekan om:)

Kram Milla

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg

2 kommentarer:

  1. Å, så intressant att få läsa dina känslor och tankar om både boken och föreläsningen! Jag förstår verkligen att det måste varit många olika känslor då du upplevde detta. Varmt tack för att du delade med dig och för dina tankar om detta svåra och viktiga ämne.

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt svårt ämne, men tåls att fundera på.
    Ha det gott

    SvaraRadera