tisdag 22 april 2014

Citrontips

Citron är underbart att använda i mat och bakverk. Har testat lite recept sista tiden. Delar med mig av det jag tyckte extra mycket om. Citronbullarna gjorde jag när det var min tur på jobbet att ta med fika. De blev riktigt uppskattade.

Citronbullar
Gör en sats vetedeg (recept från mjölpåsen)
Citronfyllning
250 g rumstempererat smör
2 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
rivetskal av ca 1-2 citroner
mixa tills det blir fluffigt
Kavla ut som vanlig bulldeg och bre över ett lager med citronfyllning.

När mårtenssonskök la upp receptet på citronsill på bloggen ville jag testa. Jag gjorde sillen till påsk, men den kan göras när som helst:)

Krämig citronsill
1 paket urvattnad inläggningssill
10 cm purjolök
1 äggula
1 msk senap
½ dl rapsolja
1 citron, rivet skal och pressad saft
2 msk socker
5 msk crème fraiche
 vitpeppar

Skölj sillfiléerna och skär i lagom stora gaffelbitar.
Hacka purjolöken fint.
Blanda samman äggula och senap, vispa ner oljan i en tunn stråle tills det blir en slät sås.
Rör ner purjolök, citronskal och saft, socker och crème fraiche. Smaka av med peppar.
Blanda i sillbitarna och ställ i kylen minst 2 dagar.


Var sugen på att baka något till påskdagen då min kusin och hans familj skulle komma på besök. Då dök detta recept upp från Hovkonditorn. Detta recept har många bloggare testat och jag kan bara hålla med. De är suveränt goda och lätta att göra:)
   
Citronrutor
    120 g smör, mjukt
    1,5 dl farinsocker
    2,5 dl havregryn
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    1 burk sötad kondenserad mjölk, 397 g
    3/4 dl citronsaft
    2-3 tsk rivet citronskal

Sätt ugnen på 175°
Blanda smör och socker 
Tillsätt havregryn, mjöl, bakpulver och salt, blanda tills du får en smuldeg.
Klä en 20 x 20 cm form med bakplåtspapper och tryck ut drygt hälften av smuldegen över formens botten.
Rör ihop kondenserad mjölk, citronsaft och citronskal och häll fyllningen över kakbotten. 
Strö resten av smuldegen överst. 
Grädda i 20-25 minuter.
Låt svalna innan du skär upp den i rutor.

Tips: När du ska använda citronskal köp ekologiska citroner

Ha det gott
Följ mig gärna på instagram @millashalsoblogg

6 kommentarer:

  1. Citron ger en så fräsch och god smak i bakverk och citron i bullor låter mycket bra. Tack att du testade mina citronrutor. Kram!

    SvaraRadera
  2. Citron är något jag alltid har hemma - så gott och fräscht till det mesta, till och med att pressa över nygrillat kött! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också jämt citron hemma såå gott:)
      Kram

      Radera
  3. Citronbullar! Varför har jag inte tänkt på det innan, jag som tycker så mycket om citron i pajer och kakor? Vaniljbullar har man ju gjort, som en variant av kanelbullar. Nu måste jag testa även dessa citronbullar. Tror du att det skulle funka att vara "lat" och ta lemon curd? Eller skulle det bli för surt eller fel på annat sätt? Varmt tack för tipset i alla fall! Citronrutorna verkar inte så dumma, de heller. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men lemon curd kan nog funka testa, det som kan hända är att fyllningen flyter ut tror att det blir kanon gott:) Citronrutorna blev en höjdare:)

      Radera